Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

NPP ökade trots krisåret

Publicerad: 26 Maj 2010, 05:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

Örebrobaserade NPP Reklambyrå ökade sina intäkter under 2009 och satsar nu på att öka tillväxten för Stockholmskontoret.


Med huvudkontor i Örebro och verksamhet i Stockholm, Västerås och Uppsala är NPP-koncernen en av Sveriges största reklambyråer utanför storstadsområdena.

Enligt bokslutet för 2009 ökade de sin fakturerade omsättning med 18,3 procent, från cirka 34 miljoner 2008 till 40,5 miljoner kronor.

Byråintäkten uppgick till 28,9 miljoner, vilket är en ökning på 4,8 miljoner från året innan. Rörelseresultat blev 2,5 miljoner, cirka 1 miljon i ökning från 2008. Dessutom expanderade NPP i antalet medarbetare, från 36 till 45 stycken.

– Det känns fantastiskt kul att vi fortsätter att nå våra mål som är att växa i både omsättning och antal anställda och vara Sveriges bästa landsortsbyrå, säger Mattias Bodin, vd NPP Reklambyrå.

2007 startade de sin byrå i Stockholm, och det är också där den största utmaningen ligger framöver.

– Vi växer inte så fort som vi önskar, vi behöver mer folk. Utmaningen ligger i att öka kännedomen och skapa kraftig tillväxt. Målet är att bli topp-fem i Sverige.

Hur står ni er på stockholmsmarknaden?

– Vi är några lantisar i vita tubsockor, men i en position att utmana marknaden då vi vet att vårt koncept fungerar. Vi har många uppdrag, både nationella och internationella, och eftersom vi har hjärtat i landsbygden kan vi ha en lägre prisbild.

NPP Reklambyrå håller just nu på att utveckla företaget internt i fråga om medarbetare och ser över sitt IT-system.

– Vi tryggar våra leveranser framåt för att kunna öka tillväxten. Marknaden är skakig efter askmoln och kris i Grekland, och jag tror den kommer svänga upp och ner under året. Men 2011 blir nog något att se fram emot.

Therese Johansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.