Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Nordkom köper loss hela Friends & Tactics

Nordkom fortsätter sin köpfest. Nu sväljer bolaget hela Friends & Tactics.


Publicerad 2016-03-08 11:08
Uppdaterad 2016-03-08 11:08

Ämnen i artikeln:

Nordkom

Dela artikeln:

Kommunikationskoncernen Nordkom köpte i slutet av 2015 upp reklambyrån Scholz & Friends. I affären ingick även delar av direktmarknadsföringsbyrån Friends & Tactics, marketing automationbolaget Friends & Insights och produktionsbolaget Parapix.

Nu köper Nordkom resterande 30 procent av Friends & Tactics. Säljare är Postnord, som varit delägare sedan 2013.

Nordkom äger efter affären 100 procent av Friends & Tactics.

Prislappen hamnar på fem miljoner kronror, varav 2,3 miljoner betalas kontant. Resterande 2,7 miljoner kronor betalas via en revers, ett skuldbrev, som löper över fyra år med en ränta på tre procent.

I affären ingår även ett samarbetsavtal mellan Friends & Tactics och Postnord.

"Nu befinner sig Friends & Tactics i en ny kontext tillsammans med sina systerbyråer och ett fullt ägarskap möjliggör att bättre kunna styra byråns fortsatta utveckling samtidigt som det framgångsrika samarbetet med PostNord Strålfors kan behållas genom ett samarbetsavtal", skriver Nordkom i ett pressmeddelande.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.