Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Nordkom gör förlust – men flaggar för fler uppköp

Publicerad: 19 November 2015, 11:31
Uppdaterad: 8 Mars 2016, 11:09

Nordkom, som nyligen köpte Scholz & Friends, ska växa med fler förvärv.


Ämnen i artikeln:

Nordkom

Nyligen berättade Nordkom att man köper företagsgruppen ”Friendsbyråerna”: Scholz & Friends, Friends & Tactics, Friends & Insights och Parapix.

Köpeskillingen består av en kontantdel på 15 miljoner kronor, samt nyemitterade aktier i Nordkom.

I Nordkoms färska kvartalsrapport, för årets tredje kvartal, avslöjas nu hur köpet av Scholz & Friends, samt dess systerbyråer, ska finansieras. Det handlar både om lån – samt en ytterligare nyemission.

”Kontantdelen är tänkt att finansieras dels av ett banklån dels genom en företrädesemission riktad till Nordkoms aktieägare som garanterats av en grupp aktieägare i Nordkom”, skriver Nordkom i rapporten.

Nordkoms omsättning för årets första tre kvartal landade på 39,1 (48,8) miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på -4,7 (1,9) miljoner kronor. Sedan Ottoboni såldes tidigare i år har Nordkom enbart bestått av byrån Done.

Nordkom har under året fått ta emot betalning för försäljningen av Ottoboni, vilket redovisas under ”resultat från avvecklad verksamhet”. Under årets tre första kvartal uppgår den posten till 6,7 miljoner kronor. Med det resultatet inräknat går Nordkom med plus hittills i år.

”Done har under perioden haft en fortsatt press på sin omsättning där framförallt januari och juni var svaga månader. Under tredje kvartalet har dock ett antal besparingsåtgärder har börjat ge effekt”, skriver Nordkom i rapporten.

Magnus Widgren, tillträdande koncernchef för Nordkom, berättar nu att förvärvet av Friendsbyråerna bara är början på något större. Nordkom ska växa till en större kommunikationskoncern, som uppvisar lönsamhet.

– Alla förutsättningar finns för att vi ska vara lönsamma, det kommer att bli ett antal förvärv, säger han till Dagens Media.

Vilken typ av byråer handlar det om?

– Det blir både stort och smått. Men jag kan inte kommentera i detalj vilken typ av byråer. Vi bygger en grupp av byråer som tillsammans kan erbjuda det kunderna efterfrågar men där varje byrå kan stå på egna ben och uppvisa lönsamhet.

Magnus Widgren säger att Nordkom-byråerna kommer att präglas av "ständig utveckling", och nämner "marketing automation" som ett område som är värt att utforska.

– Branschen måste våga utmana sitt tidigare tänk och gå ifrån det som marknaden inte längre efterfrågar. Inom marketing automation har vi precis börjat utforska möjligheterna, det måste vi ha en plattform för att hantera, säger han.

Hur framtida förvärv ska finansieras vill Magnus Widgren inte gå in på. Det kan både handla om nyemitterade aktier och kontant betalning.

Tidigare försök att bygga stora kommunikationskoncerner, bland annat genom uppköp som betalas med nyemitterade aktier, har i flera fall slutat illa. Några exempel är A com och Dacke.

– Det krävs en ödmjukhet i uppbyggnaden och att du omger dig med människor som verkligen vill ingå i en byråkonstellation. Det måste vara ett team av entreprenörer som bygger detta tillsammans, och inser vikten av ständig förändring, säger Magnus Widgren.

Nordkom kommer att använda "olika modeller" för varje enskild byrå som ska läggas till koncernen. Det kan handla om rena förvärv, men också organisk tillväxt i form av att befintliga medarbetare startar nya byråer inom gruppen.

Nordkom är noterat på First North.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Nordkom

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.