Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Nordkom blir House of Friends

Publicerad: 27 April 2016, 16:18
Uppdaterad: 28 April 2016, 04:08

Nordkom blir ett minne blott. Nu byter man namn och blir ett kommunikationshus med flera byråer, alla med olika kompetenser. "Vi vill bygga Sveriges mest kreativa adress", säger vd och koncernchefen Magnus Widgren.


Ämnen i artikeln:

NordkomHouse of Friends

Dagens Media har vid flera tillfällen berättat om Nordkoms företagsamma vinter och vår. I december köptes reklambyrån Scholtz & Friends upp av Nordkom. Köpeskillingen bestod av både kontanter och aktier i Nordkom och bolaget betalade 15 miljoner kronor kontant, varav 8 miljoner betalades direkt när affären slutfördes.

I samma veva köpte Nordkom även upp direktmarknadsföringsbyrån Friends & Tactics, delar av marketing automationbolaget Friends & Insights och produktionsbolaget Parapix.

Magnus Widgren, vd för Scholz & Friends, blev ny koncernchef för Nordkom och Arvid Svanvik, kreativ chef på Scholz & Friends blir kreativ chef på Nordkom-koncernen.

Nu står det klart att Nordkom går i graven. Istället bildas kommunikationshuset HofF (House of Friends) där byråerna samlas under samma tak på Gustav Adolfs torg 16.

– Vi vill bygga Sveriges mest kreativa adress. Det är ett häftigt statement som samtidigt ställer krav. Det skickar signaler till personalen om vad det här är för ställe vi vill åstadkomma. Egentligen planerade vi att ha kommit så här långt i slutet av året. Allting har gått väldigt fort, säger Magnus Widgren, vd till Dagens Media.

Byråerna som kommer ingå i detta hus är varumärkesbyrån Scholtz & Friends, relationsbyrån Friends & Tactics, produktionsbyrån Dony by Friend, contentbyrån Friends & Content, CRM-byrån Friends & Insight och filmproduktionsbolaget Parapix.

Man kommer också samarbeta med Friends Agenda som ingår i WPP-nätverket.

– Något som reklambranschen är pinsamt dåliga på är att anpassa sig. Det är det detta handlar om. Att kunna anpassa sig till ny teknik, marknadens efterfrågan till kollegors ambitioner, önskan och vilja. Lyckas man med det, då lyckas man skapa ett kreativt kommunikationshus som hela tiden levererar det som marknaden efterfrågar, säger Magnus Widgren.

Förutom det nya kommunikationshuset har man idag släppt en ny hemsida, samtidigt som skapar en helt ny digital byrå.

– True Friends är vår helt nya digitala byrå. Tolv personer kommer börja från och med måndag. Mycket av det vi gör på Hoff är digitalt. Det här gänget är exceptionellt duktiga på det digitala landskapet. Här gör vi lite mer avancerade produktioner och digitala idéer, säger Magnus Widgren.

På tre månader har företaget växt med 30 anställda och fått in flera nya kunder. Man närmar sig snabbt 100 anställda.

– Det här blir en av de större spelarna på kommunikationsmarknaden i Sverige idag. Det finns inte så många som har det erbjudandet vi kan lägga fram. De är lätträknade, max två tre stycken till. Vi tycker att det är kul att det händer någonting nytt, säger Arvid Svanvik, kreativt ansvarig på House of Friends.

Både Magnus och Arvid är eniga. Den största utmaningen framöver blir att inte växa för fort.

– Växa det finns ju egentligen inget självändamål i, utan det gäller att fundera ut nästa steg redan nu innan vi springer iväg. Vi har redan sprungit under våren med allt vad det innebär, men nu kanske vi ska se vad vi har först och sedan ta det lite lugnare med tillväxten. Det är ändå 30 personer som ska in på kort tid, säger Arvid Svanvik och Magnus Widberg fyller snabbt på.

– Vi gillar att vara vakna för möjligheter. De kan uppstå närsomhelst. Det kan vara en kollega som får en superidé och då vill vi vara det hus som fångar upp den idéen, men det gör att vi inte behöver stressa fram och jaga nya verksamheter att förvärva. Det finns ingen idé med det. Men är det så att det kommer någon till oss och med ett spännande upplägg så ska vi kunna vara snabbfotade och agera på det.

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

NordkomHouse of Friends

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.