Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Nordea till McCann

UPPDATERAD. Nordea väljer att lägga reklamuppdraget hos McCann.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 11 November 2015, 13:47
Uppdaterad: 11 September 2017, 13:02

Ämnen i artikeln:

McCannDDBNordea

Det blir McCann i Köpenhamn och Stockholm som ska hantera det nordiska uppdraget, skriver danska Bureaubiz.dk.

Därmed tappar DDB uppdraget.

McCanns pitchteam bestod av personer från nätverket, samt kreativa team i Danmark och Sverige.

– Vi är lyckliga över att ha fått uppdraget att skapa en vinnande varumärkesidé och ny kommunikationsplattform för Nordens största bank, säger McCann Köpenhamns högste kreative chef Kim Jong Andersen, till Bureaubiz.dk.

Enligt ett pressmeddelande från Nordea och McCann, som skickades efter att denna artikel publicerades, är det dock främst Stockholmskontoret som ska driva uppdraget, med stöd från McCann Köpenhamn.

– Detta har varit en renodlad idépitch och vi har valt den byrå som presenterade det starkaste konceptet för relanseringen av Nordeas varumärke. McCanns idé har den kraft banken vill utstråla. Den lyfter och levandegör vårt DNA på ett genialt sätt och är helt rätt för att ta oss vidare på den stora förändringsresa vi har påbörjat, säger Magnus Aurell, head of group brand & creative på Nordea, i pressmeddelandet.

McCann har tidigare jobbat med konkurrerande SEB, men samarbetet har avvecklats under hösten.

– Vi är otroligt glada över att ha vunnit pitchen, så klart. Vi har haft SEB som kund i flera år och har gedigen kunskap på området bank. Och eftersom SEB är inne i period med ökat fokus på riktad kundkommunikation och digital tjänsteutveckling hade vi gemensamt kommit överens om att avveckla samarbetet mellan byrån och banken under hösten. Något som i sin tur öppnade upp möjligheten för oss att gå in i Nordea-pitchen tillsammans med våra kollegor i Köpenhamn, säger Marie Schnell Carlén, vd på McCann Stockholm, i pressmeddelandet.

Ämnen i artikeln:

McCannDDBNordea

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.