Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Noko Jeans-grundare startar ny byrå

Jacob Åström och Jakob Ohlsson, kända för Nordkorea-jeansen "Noko Jeans", startar reklambyrån Dear Future tillsammans med Adam Agnaou. Första uppdraget är för USA:s tidigare vicepresident Al Gore.


Publicerad 2011-09-15 07:18
Uppdaterad 2015-12-06 14:29

Ämnen i artikeln:

Great Works

Dela artikeln:

Jacob Åström och Jakob Ohlsson har tidigare arbetat tillsammans på Great Works, där de haft kunder som Electrolux, H&M och Absolut.

Mest kända är det dock för de Nordkorea-producerade jeansen"Noko Jeans", som orsakade stora rubriker när de lanserades 2009.

– Noko Jeans var ett otroligt stort och svårt projekt. Det var ett experiment där vi kombinerade socialt företagande med storpolitik, och kommunicerade budskapet genom en modeprodukt. Noko Jeans har varit, och är, en fantastisk dörröppnare. Om jag ringer en kreatör i Kina eller Sydkorea är det ganska stor chans att han eller hon redan känner till och gillar projektet. Och det är så klart helt fantastiskt, säger Jakob Ohlsson i ett pressmeddelande.

Nu bildar de alltså den nya byrån Dear Future tillsammans med, Adam Agnaou, som kommer från modesajten looklet.se.

– Man kan säga att vi har en passion för att göra det omöjliga, i fallet Noko Jeans skrattade folk åt oss när vi först berättade om vår idé. Som byrå försöker vi försöker se oss själva lite som en digital resebyrå, vi tar varumärken eller organisationer till platser dit de vanligen inte är. Eller inte visste fanns, säger Jacob Åström i ett pressmeddelande.

Första uppdraget är att göra webbreklam för Al Gores senaste projekt "24 Hours of Reality", en global förelässningsserie som streamas live under dagen.

– Det är fantastiskt att ha detta som första konsultuppdrag, det synkar till hundra procent med våra värderingar och dök upp väldigt lägligt. Vi hade inte ens hunnit skicka våra papper till bolagsverket när vi fick erbjudandet att hjälpa till med det här, säger Jakob Ohlsson.

Uppdraget kommer från Serious Business, en New York-baserad pr-byrå.

– I sammanhanget gör vi en relativt liten del. Vi blev ombedda att komplettera de spridningsidéer som redan fanns på plats, som i mångt och mycket var inspirerade av projektet donatedotcom.com som jag tillsammans med Martin Löfqvist och Isak Burström på Great Works tog fram för att samla in pengar till offren för tsunamin i Japan, säger Jacob Åström.

Dante Thomsen

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.