Nine Yards tror på kraftig tillväxt

Nine Yards ökar byråintäkten med 22 procent. I år siktar man på lika stor tillväxt.

Event- och kommunikationsbyrån Nine Yards redovisar en omsättning på 140 miljoner kronor för 2012, berättar vd:n Janne Björge. Året innan landade omsättningen på 117 miljoner kronor.

Byråintäkten ökar samtidigt med hela 22 procent till 38 miljoner kronor.

– Vi har genomgått en stor förändring de senaste två åren då vi har flyttat varumärket från Meetmasters till Nine Yards. Under tiden har vi rekryterat 22 nya medarbetare, säger Janne Björge.

Och byrån fortsätter att rekrytera. Nyligen har Christian Atmer anställts som kreativ producent, och Emma Knutsson och Andreas Gustafsson är nya projektledare.

– Det här visar att det även går att växa även i konjunktursvackor. Det råder ett allmänt tjat om försiktighet, men vi upplever världen precis tvärt om. Under förra året började vi för första gången få inkommande samtal och vi blir nu inbjudna till de stora pitcherna, vilket jag tror beror på att vi blev Årets Byrå.

Nine Yards har bland annat fått in Försvarsmakten och Volkswagen förra året.

– Vi har ett större inflöde än frånflöde, men framför allt har vi blivit duktigare och jobbar idag i fler kanaler än bara event.

Janne Björge tror att byråintäkten kan öka med lika mycket även i år.

– Tillväxten kommer att bli mer kvalitativ än kvantitativ. Året kommer säkert att vara tufft för många, men någon kommer ju att vara vinnare.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2013-02-04 06.06Uppdaterad 2015-12-06 13.57

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: