Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Nine Yards ökar byråintäkterna

Publicerad: 20 Maj 2015, 06:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:01

Enligt Nine Yards vd ökar byråintäkterna med drygt en miljon kronor. Samtidigt visar byrån upp minskade vinster och en minskad nettoomsättning.


I 2014 års bokslut visar brand experience-byrån Nine Yards upp en minskad vinst på 762 000 kronor. År 2014 låg den på 4 186 000 kronor, vilket kan jämföras med 4 948 000 kronor år 2013.

Även byråns nettoomsättning har minskat med drygt 4,7 miljoner kronor, till dryga 114 miljoner.

– Som eventbyrå var vi beroende av volymer och där var omsättningen ett mått för hur stark man var på inköpssidan. Nu tar vi fler och fler uppdrag som är bortkopplade från sådant och gör istället rena kommunikationsuppdrag. Det är värdefullt för oss att komma ifrån omsättnings- och volymjakten, säger Janne Björge, vd på Nine Yards, till Dagens Media.

Trots den minskade nettoomsättningen och den minskade vinsten är Janne Björge positiv till årsrapporten.

– Våra byråintäkter har ökat med drygt en miljon. Då måste man ha med sig att det är inte längesedan som vi och andra eventbyråer på livekommunikationssidan gick igenom en trasig period när mer eller mindre alla byråer redovisade förluster, säger han och fortsätter:

– Vi har fortfarande stabilitet och det känns helt suveränt. Vissa av våra stora konkurrenter redovisar tiotals miljoner i förluster eller går plus minus noll. Nu när vi inte känner panik över att få allt att snurra så blir det lättare att koncentrera sig på att utveckla kundrelationerna och ta hand om medarbetarna.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.