Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Nina Åkestam till attack mot Reeboks rumpreklam

Publicerad: 27 April 2010, 12:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Nina Åkestam, copywriter på Garbergs, publicerar ett öppet brev till Reeboks marknadsdirektör där hon skriver att hon är ”riktigt förbannad”.


Anledningen är Reeboks senaste reklamfilm som innehåller ett antal inzoomade kvinnorumpor i olika poser.

På sin blogg skriver hon: ”I filmen får jag se ett antal kvinnors rumpor. Det är allt. I branschmedia läser jag ett citat av dig där du säger att ” det är oerhört viktigt att nå fram till konsumenten och för att göra det i dagens mediabrus måste budskapet vara mer vågat och allt vi gör ska vara kul, innovativt och provokativt.”

Jag undrar vad du bygger det uttalandet på. Vad jag vet finns det inte en enda studie som visar att sexistiska budskap fungerar bättre än andra. Om du vet något som jag inte vet, tar jag gärna del av den informationen. (Sen skulle jag knappast kalla det innovativt att zooma in en rumpa. Kvinnor har förminskats och objektifierats sedan Romarriket. Minst.)”

Reklamfilmen har fått mycket uppmärksamhet i media, men Nina Åkestam tycker att de viktigaste frågorna har utelämnats.

– Robert Inghamn har kommit lindrigt undan i intervjuer. Han skyller på att konceptet funkar, att det väcker uppmärksamhet och att det säljer. Men jag tycker att man måste ta ansvar för vad man sänder ut, när det påverkar hur människor mår, säger hon till Dagensmedia.se.

Nina Åkestam efterlyser från reklambranschens sida en diskussion kring frågor om sexistisk reklam och väljer att publicera brevet öppet på sin blogg, istället för att rikta sig direkt till honom.

– Det är reklambranschens skyldighet, det är vi som bestämmer. Detta är frågor som verkligen måste diskuteras. Svensk reklam är inte så ofta explicit sexistisk, men är full av subtila undertoner som förstärker cementerade könsroller.

Robert Inghamn har än så länge inte svarat på brevet, men Nina Åkestam hoppas och tror att han kommer att göra det.

– Han har förekommit mycket i media, så jag tror att jag snart kommer att höra från honom. Diskussionen är inte avslutad än i alla fall. 

Här kan du se den kritiserade filmen.

Therese Johansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.