Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Niklas Angergård lämnar Klarna – går till Tieto

UPPDATERAD. Niklas Angergård går till Tieto, kan Dagens Media berätta.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 06 November 2015, 13:57
Uppdaterad: 14 Januari 2016, 09:43

Ämnen i artikeln:

Klarna

Niklas Angergård lämnade 2013 Telia för att senare bli ansvarig för Klarnas varumärke. Hans titel blev formellt "vice president brand & marketing".

Enligt Dagens Medias uppgiftslämnare ska Niklas Angergård sluta på Klarna. Under de senaste dagarna sökt Niklas Angergård, utan framgång.

Kommunikationschefen Erik Engellau-Nilsson bekräftar dock att Niklas Angergård "inte längre är kvar på Klarna".

Dagens Media kan berätta att Niklas Angergård blir marknadschef (chief marketing officer) på it-jätten Tieto. Han börjar den 1 december.

Niklas Angergård har svarat på Dagens Medias frågor via mejl:

Du beskrev tidigare Klarna som ett av de mest spännande bolagen i Skandinavien, jämte Spotify och några till –  varför lämnar du Klarna?

– Klarna är verkligen ett av de mest spännande bolagen i Skandinavien. Jag har nu haft två fantastiska år (som känns som tio) och vi har uppnått spektakulära resultat på de områden som jag rekryterades för: varumärkesstrategi och kundnöjdhet/konsumentfokus.

Lämnar du på eget initiativ?

– Klarna är ett företag i konstant och kraftig förändring och jag bestämde mig för att gå vidare när min roll förändrats lite väl mycket från vad jag signade på för under våren 2013.

Vad har du uträttat under din tid på Klarna?

– Jag, mitt team och hela Klarna, har på rekordtid ompositionerat Klarna från ett traditionellt fakturabolag till ett samtida "simplifying buying-företag". I dag har Klarna en kundnöjdhet i absolut toppklass, 83 i Sverige mätt med de vanliga CSI-frågorna. Det är nästan svindlande bra och kanske inte den allmänna bilden. Under de senaste åren har vi lanserat Klarna Checkout i Tyskland och Storbritannien och, kanske allra störst, gått in i USA.

Vad vill du säga om ditt nya jobb?

– Jag börjar den 1:a december som CMO på Tieto och rapporterar till vd:n Kimmo Alkio. Det jag gick igång på är de oändliga möjligheter och utmaningar som finns i skärningen mellan affär och teknologi. Hela samhället digitaliseras och Tieto är ledande i Norden på precis detta. Jag ser fram emot att säkra att Tieto är väl positionerade för att dra fördel av dessa kommersiella möjligheter. Det ska bli väldigt skoj!

Niklas Angergård var en av grundarna till reklambyrån Storåkers McCann. Efter att han lämnade byrån 2008 blev Niklas Angergård ansvarig för varumärkesfrågor och marknadsstrategier på SAS.

Hans sejour som marknadsdirektör på Telia blev kort. Efter sju månader på jobbet valde Niklas Angergård att lämna Telia.

Niklas Angergård kommer inte att ersättas. Erik Engellau-Nilsson uppger att hans ansvarsområden går in under andra roller, som ett led i att organisationen anpassas efter en global struktur.

Carol Hargrave är sedan ett år tillbaka ansvarig för Klarnas varumärkesfrågor. Hon var tidigare chef för Paypals marknadsföring i USA.

LÄS ÄVEN:

Ämnen i artikeln:

Klarna

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.