Nike Carlstoft: "Mycket gjordes om från grunden"

Bild 1/2

Carats vd Nike Carlstoft. Foto: Janne Naess

HELGLÄSNING. Carat tyngdes av kundtapp och minusresultat när vd:n lanserade sin krisplan. Tre år senare summerar Nike Carlstoft nu byråns vändning.

När Nike Carlstoft tog över vd-rollen på Carat för nästan precis tre år sedan var uppdraget inte ett litet sådant: Hon skulle bygga Sveriges bästa byrå, som skulle vara ledande inom strategi, digitalt och trading. Dessutom var målet att göra sig kända för "glödande samspel, mod och innovation".

Detta när Carat gick igenom en problemtyngd tid, med tapp av både kunder och medarbetare.

– Mitt första år här var turbulent och jag hade fullt fokus på att göra kunderna nöjda. Vi arbetade hårt och intensivt med våra leveranser och med att höja nivån i vårt erbjudande.  Samtidigt började vi rekrytera rätt människor för framtiden, säger Nike Carlstoft.

Precis ett år senare vann Carat en riktig prestigekund i Coca-Cola, vilket var ett av de första tecknen på att byrån var på väg tillbaka mot toppen.

I oktober 2015 fick Carat förnyat förtroende från kunden Arla.

Efter att byrån under hösten 2016 också vunnit storkunderna H&M och Ikea, är det nog inte många som längre tvivlar på att Carat, som tidigare innehaft titeln Sveriges största mediebyrå, faktiskt närmar sig toppen igen.

Nike Carlstoft kan dock inte säga speciellt mycket om de nya uppdragen, annat än att det känns ”otroligt spännande”.

– Vi har precis lika mycket att göra i dag som när jag började för tre år sedan, men av helt olika anledningar. Då var det mycket som behövde byggas upp och göras om från grunden, nu är det mycket för att det helt enkelt går riktigt bra. Det är så klart betydligt roligare. De nya kunderna möjliggör för oss att fortsätta investera i rätt människor och rätt teknisk utveckling, och det är otroligt skönt att kunna fortsätta jobba enligt vår affärsplan. Det känns stabilt och framtidsorienterat.

Vad var nyckeln till vändningen?

– Dels att vi arbetade fram en tydlig vision som alla medarbetare förstår och kan ta till sig, och att vi pratar till både hjärta och hjärna. Dels att vi varit noggranna i att rekrytera rätt människor som framför allt har rätt attityd: nyfikenhet, prestigelöshet, som är lösningsorienterade och prestationsinriktade. Jag tror nog att det är det största framgångs-konceptet – att vi hittat riktiga talanger.

Vad gäller kompetens menar Nike Carlstoft att Carat letar efter en ny typ av sådan i dag.

– Grunden är så klart marknadsföring och kommunikation, områden som man måste vara obotligt intresserad av. Saken är bara den att det i dag sker på delvis andra plattformar. I dag är det ett krav hos våra nya rekryteringar att man har någon form av digital bakgrund, vilket gör att vi ofta hittar yngre personer, som är födda in i digitaliseringen. Sedan har kompetensen inom teknik, data och analys tillkommit. En rollbeskrivning som vi till exempel jobbar med just nu är data scientist, säger hon, och fortsätter:

– Utifrån ett kundansvar tar vi in mer affärsmannaskap än tidigare. Visst är det jättebra om man har jobbat på mediebyrå, men i dag ser vi gärna att nya medarbetare har bakgrund från konsult- eller kundsidan, och även från tech-bolag.

Framför allt letar Nike Carlstoft efter personer som är redo att anstränga sig lite extra för kunden, eller ”go the extra mile”, som hon själv uttrycker det. Tillsammans med systerbyråerna inom Denstu Aegis, bland dem Isobar och Iprospect, menar hon att de lyckas skapa starka erbjudanden, genom att plocka specialister över byrågränserna och skräddarsy team utefter uppdrag.

– Jag upplever att det är väldigt högt i tak hos oss. Vi jobbar mycket med ett inkluderande ledarskap, en glödande kultur, där transparens och ärlighet står i centrum.

Vad var den största utmaningen under den tuffare perioden?

– Det är klart att det har funnits tillfällen när mängden arbete gjort att man blivit trött. Och när medarbetare lämnar är det klart att man blir ledsen där och då. Att hitta någon som kan ersätta – och som är ännu bättre – tar tid. När man är mitt uppe i tuffa perioder kan det kännas tungt, men så fort man är över på andra sidan inser man att ingen är oersättlig. Det går alltid att hitta ny kraft och kompetens.

Den treårsplan man satte för Carat när Nike Carlstoft klev in i vd-rollen var ännu en avgörande bit till vägen tillbaka.

– Den utgick ifrån hur man vänder ett företag i en snabbföränderlig bransch, och har varit otroligt hjälpsam för oss under den här tiden. Varje gång vi har hamnat i en svacka, när det känts lite extra motigt, går vi tillbaka och tittar på den, och känner oss genast lite tryggare i att vi är på rätt väg. Vad vi ser nu, vilket alltså är tre år senare, är att vår vision och affärsplan verkligen fungerar. Vi har lyckats vända hela kulturen hos Carat. Nu har vi lyckats sätta en vinnarkultur.

Hon berättar att man hos Carat ofta pratar om att man antingen jobbar i ett bolag som är en turn around eller en start up.

– För oss har det varit viktigt att driva Carat som en start up, fast det egentligen är en etablerad miljö.

Vad ser du som viktigast för Carat just nu?

– Vi investerar mycket i att bli duktiga på konsumentinsikter, att få ihop alla datakällor och kunna analysera dessa för att göra bättre målgruppsanalyser. Den datadrivna kommunikationen, där vi frångår specifika titlar och sajter och tittar mer på hur vi når målgruppen över alla plattformar, växer. Många kunder behöver i dag hjälp för att ta sig fram i den digitala ekonomin.

– Det som växer allra mest, och som jag tycker är superspännande, är rörlig bild på alla plattformar, programmatiska köp och sociala medier, säger hon och håller upp sin Iphone framför sig:

– Visst tittar man fortfarande på linjär tv ibland – i alla fall gör jag det – men det är intressant vilken totalt annan upplevelse rörlig bild blir i mobilen. Det är av högsta vikt att det kreativa anpassas till den här lilla skärmen och det aktiva valet att titta på den. Det finns så otroligt mycket att göra där.

Är ni på banan nu, eller ser du utmaningar framåt?

– Jag känner absolut att vi är på banan, men självklart måste vi hålla samma höga tempo och fortsätta följa vår vision och affärsplan, och inte minst fortsätta rekrytera kompetenta människor. Det absolut viktigaste just nu är att våra kunder är nöjda och att vi fortsätter att utvecklas med dem och branschen. Det finns så många andra byråer som är superduktiga, så det gäller att vara ödmjuk inför framgången och leverera på det som vi lovar och står för.

Det var när Nike Carlstoft gick på lärarhögskolan i mitten av 1990-talet och skrev sin examensuppsats om internet och lärande i USA som hennes passion till internet föddes. Det var under den tid då aktiehandeln över nätet satte igång, och hypen var stor.

– I mediebranschen hamnade jag när jag strax därefter var med om att starta Postens e-handelsplattform Torget. Jag jobbade som säljare där, innan jag gick över till en digitalbyrå som hette Message Plus Digital och sen Fast Bridge. Det var runt år 2000, och dotcom-trenden var riktigt stor. Sen gick jag till The Media Edge som fusionerades med CIA, som i dag är MEC.

Vad fastnade du för med kommunikation?

– Ledarskap och försäljning. Att få göra affärer, lösa kundutmaningar och göra missnöjd kund till nöjd kund. Men även tillväxt och att starta nytt. Eftersom jag kom in direkt på det digitala området i slutet av 1990-talet, befann jag mig mitt uppe i en enorm tillväxtfas. Allting var nytt och föränderligt och det gällde att leverera på det man startat upp. Jag tror att det är den röda tråden i min karriär – att det alltid har varit någonting nytt som ska sättas igång och genomföras.

När har du haft roligast?

– Just nu har jag faktiskt mitt drömjobb. Jag hade en diskussion nyligen om vad man som ledare sätter först: människan eller att leverera resultat. För mig är de två bitarna faktiskt lika viktiga. Att ha möjlighet att se unga, duktiga människor växa och utvecklas är lika viktigt som att jag levererar mitt resultat till kunden. När man lyckas förena de två bitarna är det fantastiskt, vilket jag får göra här, säger hon, och fortsätter:

– Men det var också otroligt roligt att få vara med under Torget-tiden. Jag var ung, kom direkt från universitetet, och fick direkt möjlighet att jobba med riktigt visionära, kreativa människor. Jag har tagit med mig fina minnen från alla arbetsplatser, till exempel har jag alltid gått till någonting, snarare än från.

Just nu bygger Carat upp vad man kallar ett eget data lab, med syfte att hjälpa kunderna med processen att koppla ihop alla datakällor med målet att skapa bättre marknadsföring.

– Uppbyggnaden av programmatiska köp för att kombinera räckvidd med personanpassad kommunikation är ett område som jag tycker är väldigt spännande. För Carat specifikt handlar det mycket om hur vi bygger ekosystem för våra kunder, där vi kan koppla ihop alla kontaktpunkter och få flödena att fungera.

Dessutom har man ett par nya rekryteringar som kommer in efter årsskiftet, och Nike Carlstoft säger att hon ser fram emot fler ”glödande” medarbetare.

– Alla ska ha glöd, det är ett krav. Det handlar om att vi måste fortsätta utveckla det vi byggt upp, och fortsätta resan mot toppen. Det är vår metafor. Dentsu Aegis har ju japanska influenser, så vi brukar säga att vi ska upp på Mount Fuji. I dag har vi passerat en bit över hälften, så vi är fortfarande på en resa mot toppen.

Var kommer din egen glöd ifrån?

– Den kommer nog från lusten att jobba med smarta människor.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2017-03-11 07.00Uppdaterad 2017-03-13 13.42

Dela artikeln: