Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Neråt för medieköpen – allt större svängningar för tv

Publicerad: 11 december 2012, 07:21
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:01

Medieinvesteringarna via mediebyråerna minskade med nästan 15 procent under november.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerMediebyråbarometern

November är därmed den fjärde månaden i rad med minskade investeringar jämfört med 2011.

Totalt förmedlades medieutrymme för knappt 1,2 miljarder kronor under november, visar Mediebyråbarometern.

– Den nedåtgående trenden fortsätter för medieinvesteringarna och november backar mer än månaden innan. Tv gör en svag månad vilket till viss del förklaras med att en del av lagret har utnyttjats för kompensation av tidigare underleveranser. Svängningarna på marknaden blir allt tydligare mellan månaderna vilket indikerar en avmattande tillväxt för mediet, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

– Många annonsörer laddar inför julen, men även med ett bra december förväntas tv inte öka med mycket mer än 4 procent för helåret. Totalt sett är dock medieinvesteringarna endast ner 2 procent hittills i år och det jämfört med det starkaste året någonsin, 2011.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.