Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Nedåt för RBK

Precis som många andra byråer drog reklambyrån RBK:s kunder – främst inom bank och finans - ned på sina reklaminvesteringar förra året.


Publicerad 2010-08-16 04:08
Uppdaterad 2015-12-06 15:43

Ämnen i artikeln:

RBK

Dela artikeln:

”Inga nya uppdrag täckte upp för denna minskning”, skriver RBK i sitt senaste bokslut.

Mellan 2008 och 2009 minskade omsättningen från 32,0 miljoner till 29,2 miljoner, alltså ett tapp på 8 procent. Samtidigt föll rörelseresultatet från 1,1 miljoner till drygt 147 000 kronor.

2010 började dessutom med en kalldusch då storkunden Socialdemokraterna valde att inleda ett samarbete med Acne. Något som ledde till att RBK tvingades skära bort sex tjänster.

I år har byrån dock knutit till sig flera nya uppdrag som man hoppas kunna ”bära frukt”, skriver man i bokslutet, även om byrån anser att 2010 blir ett mellanår.

RBK, som ägs av sex medarbetare, hade 17 anställda år 2009.

Martin Schori

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.