Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Nedåt för medieinvesteringarna

Publicerad: 7 Juni 2017, 07:32
Uppdaterad: 7 Juni 2017, 07:33

Kategorin dagpress kväll hade det tuffast under maj månad, enligt Mediebyråbarometern.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 1,2 procent i maj jämfört med samma period föregående år. Totalt förmedlades under maj närmare 1,4 miljarder kronor.

Däremot så uppvisar medieinvesteringarna ändå en fortsatt positiv tillväxt hittills i år. Ackumulerat under 2017 har medieinvesteringarna ökat med 3,6 procent.

Både radio, internet, utomhus/trafikreklam och bio uppvisade en positiv tillväxt under maj månad. Månadens stora vinnare blev radio med en uppgång på 26,1 procent, motsvarande 48,9 miljoner kronor. Kategorin uppnådde under maj den enskilt högst uppmätta nivån i Mediebyråbarometerns historia.

Uppgången för internet landade i maj på 6,6 procent. I ett längre perspektiv är utvecklingen dramatisk. I maj 2013 uppgick medieinvesteringarna för internet till 186 miljoner kronor – fem år senare är den summan 401 miljoner kronor, vilket motsvarar en positiv tillväxt om 21 procent per år.

– Vi är inne i en högkonjunktur som driver medieinvesteringarna uppåt. Maj var en relativt odramatisk månad och de trender vi sett under en längre tid håller i sig. Det gäller både förflyttningarna från print till digitala medier, men även kategorin radios framfart. Ökningen för radio, jämfört med samma period föregående år, är 26,1 procent och ackumulerat har radio ökat med 25 procent från januari till maj. Efterfrågan är hög och priserna stiger, men både annonsörerna och mediebyråerna ser radio som ett effektivt medieval med relativt låg kontaktkostnad, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer. För print fortsätter nedgången och under maj minskade samtliga printkategorier. Den kategori som hade det tuffast under maj var dagspress kväll, som backade med 22 procent. Även mediekategorierna sök, DR/Annonsblad och tv uppvisade en negativ tillväxt under maj. – Dagspress storstad fortsätter sin kräftgång, denna månad med 16 procent. De lokala tidningarna visar sig återigen vara starka, och tappar endast 2,3 procent. Sett ur ett längre perspektiv blir utvecklingen än mer dramatisk; i maj 2013 omsatte dagspress storstad omkring 136 miljoner kronor – fem år senare är den siffran nere på 63 miljoner, vilket motsvarar en negativ tillväxt om 54 procent. Motsvarande siffra för dagspress landsort är minus 22 procent. Storstadspressen har förvisso digitala intäkter, men de kompenserar knappast för den tryckta kanalens stora nedgång, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i ett pressmeddelande.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.