Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Nedåt för kvällspressen

Publicerad: 11 September 2018, 09:11
Uppdaterad: 11 September 2018, 09:29

Den mediekategori som backade mest i Mediebyråbarometern under augusti var kvällspressen, som uppvisade en negativ tillväxt om 36,5 procent.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

De mediekategorier som ökade i Mediebyråbarometern under augusti var bio, online video, radio, utomhus/trafikreklam, fackpress, sök, sociala medier samt tv. Månadens stora vinnare blev bio, som uppvisade en positiv tillväxt om 51,5 procent.

Ackumulerat, hittills i år, är utomhus/trafikreklam den mediekategori som har ökat mest med en positiv tillväxt om 24,5 procent.

Den mediekategori som backade mest under augusti 2018 var dagspress kväll som uppvisade en negativ tillväxt om 36,5 procent. Andra mediekategorier som minskade under augusti var populärpress, dagspress storstad, DR/Annonsblad, dagspress landsort samt online display.

Sett till hittills i år står populärpress för den största minskningen med en negativ tillväxt om 16,5 procent, vilket motsvarar omkring 27,2 miljoner kronor.

– De digitala medieinvesteringarna ökade med 14 procent i augusti, drivet av kategorin online video och sociala medier. Rörlig bild i digitala kanaler ökar snabbt, vilket påverkar online display som backade med 4,2 procent i augusti. Tillväxten för online display har nu avstannat och annonsörerna väljer i allt högre utsträckning rörlig bild. Mest förvånande är dock prints svaga månad, trots valet i september. Samtliga dagspress-kategorier tappar intäkter i snabbare takt än under första halvåret – dagspress kväll gjorde en mycket svag månad i augusti och backade med 36,5 procent jämfört med augusti 2017. Även dagspress storstad tappade stort under månaden och backade med 16,4 procent, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i ett pressmeddelande.

 

 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.