Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Narva gör satsning på hållbarhet

Publicerad: 21 September 2018, 12:41
Uppdaterad: 21 September 2018, 12:50

Johannes Zetterlund är partner och hållbarhetsansvarig på Narva.

Hållbarhetsfrågan blir allt mer på agendan bland de svenska storbolagen. För att möta efterfrågan bland kunderna lanserar Narva ett nytt samarbete med hållbarhetsverktyget Position Green.


Ämnen i artikeln:

Narva

Narva lanserar ett nytt erbjudande inom hållbarhet genom ett samarbete med Position Green, ett verktyg för insamling och analys av hållbarhetsdata.

Tanken på att erbjuda ett affärssystem för hållbarhetsinfo föddes för cirka ett år sedan, då Narva fick förfrågningar från tre av de största kunderna som bestämt sig för att digitalisera sitt hållbarhetsarbete.

– Vi är starka på hållbarhetssidan sedan tidigare och jobbar med många hållbarhetschefer på svenska storbolag. Deras arbete går till stor del ut på att hålla koll på hur företaget presterar inom hållbarhetsområdet, och göra undersökningar och granskningar av olika leverantörer. Men vi har kunnat konstatera att man fortfarande idag gör det här förvånansvärt manuellt inom stora bolag, säger Johannes Zetterlund, partner och hållbarhetsansvarig på Narva, till Dagens Media.

– När vi fick förfrågningar om vilket verktyg våra kunder borde välja för att digitalisera informationsflödet, började vi titta på de tiotal som finns på marknaden idag. Vi valde ut det som vi både tyckte var vassast och som hade de hungrigaste personerna bakom, som vi tror kan fortsätta utveckla verktyget framåt, fortsätter han.

Valet föll alltså på Position Green, ett Skånebaserat bolag som erbjuder full kontroll och överblick av hur arbetet med insamlingen av hållbarhetsdata fortskrider. All data är spårbar och i verktyget går att se vem som registrerat vad och vid vilken tidpunkt eller från vilket annat system data hämtats ifrån.

– När man ska ta beslut om åtgärder för förbättring måste man ha information och data som man kan lita på, vilket gör att det blir allt viktigare med bättre processer. Det här verktyget ger möjlighet att både rapportera hållbarhetsdata, men också ta ut den i det faktiska hållbarhetsarbetet, säger Johannes Zetterlund.

Hur på agendan är hållbarhetsfrågan inom de svenska storbolagen?

– Generellt är den väldigt högt upp. Jag har jobbat med hållbarhetsfrågor i ungefär tio år och det har bara blivit viktigare med tiden, och det kommer att fortsätta framåt. Nu skulle jag säga att det både är en ledningsfråga och en styrelsefråga för de börsnoterade bolagen. Både investerare och analytiker intresserar sig för hållbarhetsfrågan.

Är ambitionerna höga?

– Ambitionerna är höga, på vissa håll väldigt höga. Men när det kommer till det faktiskt arbetet med hållbarhet kan man såklart tycka att det ibland kunde göras mer.

Vad betyder det för er på Narva att kunna erbjuda det här verktyget?

– Vårt hållbarhetserbjudande är stort och brett och innehåller mycket rådgivning, men när det gäller just det här verktyget så ger det oss möjlighet att förenkla och fördjupa våra kundrelationer. Hållbarhetsfrågan är väldigt viktig för våra kunder just nu.

Narva samarbetar med Position Green.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Narva

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.