Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Nakeds vd om turerna kring byråns nedläggning

Nedlagda reklambyrån Nakeds förre vd Johan Falk förnekar bestämt att byråns ekonomiska bekymmer hade något att göra med hans avgång.

Helen Preutz


Publicerad: 10 Juli 2013, 08:18
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:40

Ämnen i artikeln:

Naked

I går berättade Dagens Media om de förluster som, enligt förvaltningsberättelsen för räkenskapsåret 2011/2012, ledde till byråns nedläggning.

Där framgår också att Johan Falk blivit entledigad från rollen som vd i oktober 2012.

Men den förre vd:n förnekar bestämt att hans avgång hade något att göra med byråns ekonomiska kräftgång.

– Jag och Fredrik Svensson sade upp oss redan under våren 2012. Eftersom jag hade lämnat min operativa befattning kunde jag inte sitta kvar i styrelsen, säger Johan Falk till Dagens Media.

Varför lämnade ni?

– Vi hade fullbordat uppdraget att sätta upp Naked. När vi lämnade över bolaget hade vi sålt av våra aktier och fullbordat vårt kontrakt. Vi lämnade över bolaget med varm hand och fick löftet om att det skulle drivas vidare.

Vad gäller det ekonomoska läget säger Johan Falk att det såg bra ut när han lämnade bolaget.

– Visst tappade vi lite fart när konjunkturen vände under hösten 2011, men så länge jag hade insyn såg det inte så illa ut som årsberättelsen beskriver.

Johan Falk säger att han inte hade någon insyn i bolaget när beslutet om nedläggningen skedde, men att han inte hade någon bild av att det skulle försvinna.

– Om det globala bolaget hade velat behålla Stockholmskontoret tror jag att de hade kunna skjuta till mer kapital, jag tror nedläggningen är en kombination av många olika faktorer där nätverkets fokus på andra marknader säkert var en viktig del.

Ämnen i artikeln:

Naked

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.