Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Mumintrollet väljer Wiley

Publicerad: 2 November 2010, 13:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:33

Bulls Press Licensing, som äger licenser för bland annat Mumintrollet, har valt ny reklambyrå. Uppdraget går till Wiley & Partners.


Tidigare arbetade Bulls Press Licensing med byrån Klirr kring en internetplattform för Mumintrollet. Däremot har de inte haft någon fast byrå - istället har man gjort mycket inhouse, enligt företagets licenschef Gustav Melin.

- Vi har inte ens haft en strategisk byrå tidigare. Tidigare har vårt uppdrag varit att sälja rättigheter men nu fått mer varumärkesansvar samtidigt som vi växer, så det kändes naturligt att anlita en byrå. Vi måste ta ett bredare grepp kring våra varumärken, säger Gustav Melin.

Wiley & Partners kommer bland annat att arbeta med varumärken som Smurfarna och Modesty Blaise i Norden. Den kanske största utmaningen blir att ta fram en global varumärkesplattform för Mumintrollet - vilket kan vara lättare sagt än gjort.

– Vi har märkt att Mumintrollet har helt olika roller i exempelvis Japan och Finland. Utmaningen är att hitta de gemensamma värderingarna och sedan kommunicera dessa till affärspartnerna så att alla förstår kärnvärdet i varumärket, säger byråns vd Robert Brink.

Enligt Robert Brink diskuteras också andra affärsmöjligheter och samarbetsformer tillsammans med Bulls Press Licensing.

– När man börjar titta på deras verksamhet så gör de otroligt mycket från filmer till inredningsdesign. Det är en enorm bredd som man inte tror förrän man ser det. Vi tittar bland annat på om vi har uppdragsgivare som de kan samarbeta med. Där har vi flera idéer och det passar ganska väl med den entreprenörsanda vi har.

Många av karaktärerna har gamla anor, behöver man hantera dessa annorlunda?

– Det är klart att det finns innehåll i serierna som kanske inte är helt politiskt korrekt idag. Där handlar det om att sätta varumärket i rätt kontext. Man måste ta vara på historien samtidigt som man anpassar innehållet för dagens samhälle. Men det tror jag inte att någon här är speciellt orolig över.

Bulls Press Licensing har samlat licenser för kända karaktärer som Mumintrollet, Dick Tracey, Betty Boop och Fantomen sedan 1929. Varumärket Mumintrollet omsätter 300 miljoner euro globalt.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.