Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

MSL-avhoppare satsar på tillväxt-pr

Publicerad: 14 Oktober 2011, 10:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:54

Nya pr-byrån Angselius Rönn väljer tillväxtbolag som kunder och vill utmana branschen med ett nytt affärstänk. De senaste kundtillskotten är Posten-utmanaren Brevo, Kombridge och Medcoat.


Ämnen i artikeln:

Angselius Rönn

– Pr-byråer brukar oftast fokusera på en viss typ av kommunikation eller på kunder inom en viss bransch. Vi gör inget av det. Vi jobbar med snabbväxare - kunder som befinner sig i en viss utvecklingsfas, säger grundaren Johan Rönn.

Han och Marie Angselius lämnade MSL för att starta Angselius Rönn i juni förra året. Sedan dess har ytterligare två MSL-medarbetare anslutit, dock inte som delägare.

Sjumanna-byrån har nu 25 kunder, främst inom resesegmentet, e-handel, it och läkemedelsbolag. I år väntas omsättningen landa på 10 miljoner kronor.

– Vi känner inte av någon konjunkturnedgång, säger grundaren Marie Angselius.

Grundarna ser flera nackdelar med de internationella nätverkens sätt att arbeta. De har en stor andel stora kunder som kräver en mer defensiv kommunikation för att skydda den egna marknaden istället för att skapa en ny. De strategiska besluten tas någon annanstans medan tillväxtbolag ofta behöver hjälp med hela kommunikationspaletten.

– Vi vill absolut bli stora men inte på samma sätt som en nätverksbyrå. Vi kommer aldrig att sälja den här byrån till ett stort nätverk, säger Johan Rönn.

Den klassiska konsultjakten på debiterade timmar ska inte finnas på Angselius Rönn. Istället betalar kunden för ett antal aktiviteter i månaden.

– Vi har gått ifrån timdebitering för att istället fokusera på vad som behöver göras och resultatet. Om det behövs kan vi jobbba alla med samma kund, säger Marie Angselius, som driver byråns lilla filial i London.

Angselius Rönn söker nu en engelsk vd som kan hjälpa till att komplettera de svenska kunderna med brittiska kunder. Nästa steg är etablering i New York, San Francisco, Kina eller Korea på lite längre sikt. Byrån har för tillfället samarbeten med pr-byråer i Finland, Norge, Danmark och New York för att täcka de marknaderna.

– Nätverksbyråernas kontor är ofta duktiga på olika områden och det är inte säkert att ett kontors profil stämmer med vad vår kund behöver när den ska expandera internationellt. Vi kan ha flera vänbyråer i samma stad, säger Johan Rönn.

Hur ska ni göra med kunderna när de inte längre är "tillväxtbolag"?

– Behovet av bra kommunikation kommer nog att vara konstant för våra kunder, även när dom tagit sig från förhoppningsbolag till bolag som man kan ha höga förväntningar på. Skillnaden är nog främst att dom kommer att behöva hjälp på fler marknader.

Synnöve Almer


Ämnen i artikeln:

Angselius Rönn

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev