Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Morkman lanserar norsk sportjätte

Publicerad: 21 Maj 2010, 14:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Sportkedjan Xxl öppnar tre butiker i Sverige i höst. Inget mode, men sport och vildmark ska göra kedjan till en av landets ledande.


– Vi säljer inga jeans, det får de andra sportkedjorna stå för, säger vd Marcus Wibergh.

Bromma, Arninge och Sisjön. Det är de tre platser där Xxl kommer att öppna till hösten. Om tre år säger Marcus Wibergh att man ska ha 13 varuhus i Sverige.

Xxl satsar på stora varuhus, på 4 000 kvadratmeter, med ett brett utbud av både kläder, tält och annan fritidsutrustning. Men det blir alltså inte den modeinriktning som de svenska kedjorna oftast har.

– Vi är mer hardcore än de andra. Alla svenska kedjor är inriktade på mode, säger Marcus Wibergh.

Med kampanjer i radio, tv och genom pr ska man ”bryta genom bruset”. Hur mycket pengar som ska läggas på marknadsföring vill inte Marcus Wibergh säga.

Till att börja med har man gjort en kampanj på Facebook som verkar dubbelt; dels handlar det om att rekrytera nya medarbetare och dels om att etablera varumärket Xxl.

I kampanjen kan man nominera sina vänner eller sig själv till ett jobb på kedjan. Dessutom satte man upp en jobbannons på en klättervägg i Stockholm för att locka rätt personal.

Stadium slutade att använda Xxl som benämning för sina större butiker för en månad sen, det måste ha passat er som handen i handsken nu när ni etablerar er i Sverige?

– Det hade inte gjort oss något om de haft kvar det. Det är ju vi som är originalet.

Xxls byrå är Morkman. Marcus Wibergh utesluter inte att man kommer att söka fler byråer för att marknadsföra kedjan. Xxl grundades 2001 och har 14 butiker i Norge. Där har man använt sig av Keith Flint från bandet Prodigy för att skapa uppmärksamhet.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.