Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Moralen delar reklambranschen

De har makten att påverka värderingar och beteenden – med 30 reklammiljarer varje år. Dagens Media kartlägger byråernas etik.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dante Thomsen


Publicerad: 08 November 2013, 08:59
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:57

Ämnen i artikeln:

DDBForsman Bodenfors

Många av reklambranschens stora aktörer ratar löpande kunder som inte lever upp till deras etiska och moraliska kompass.

Samtidigt saknar många av byråerna skrivna policies för etiska frågor. De visar Dagens Medias enkät till landets ledande reklambyråer.

Och frågan om vilket ansvar reklambyeårna faktiskt har delar branschen.

På ena sidan står Erik Sollenberg, som är vd för Sveriges största reklambyrå Forsman & Bodenfors:

– Det viktigaste är att man som byrå är medveten om att vi faktiskt påverkar människors värderingar och det samhälle vi lever i. Vi har ett enormt ansvar med hänsyn till de mediepengar vi fyller med innehåll.

På andra sidan står David Sandström, vd för den prisbelönta storbyrån DDB:

Han hävdar bestämt att reklamare inte har ett större etiskt och moraliskt ansvar än busschaufförer eller tandläkare:

– Att du har en möjlighet att nå många gör det inte säkert att du har en större möjlighet att påverka folk. Vårt moraliska ansvar är enormt, men inte större än hos andra yrkesgrupper säger David Sandström.

SE HELA KARTLÄGGNINGEN – OCH HELA LISTAN ÖVER VILKA KUNDER SOM BYRÅERNA RATAR i Dagens Medias tidning nummer 19.

Där kan du bland annat se vilka byråer som tackar ja och nej till att marknadsföra:

• Pornografi

• Politiska partier

• Cigaretter

• Snus

• Starksprit

• Sverigedemokraterna

• Företag ägda av odemokratiska stater

• Vapen

Dagens Medias tidning utkommer både i pappersform och digitalt via Dagens Medias tidningsapp för Iphone/Ipad eller Android samt via Readly.

LÄS ÄVEN:

Ämnen i artikeln:

DDBForsman Bodenfors

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.