Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Mobbningen fick honom att bygga sin byrå med "hjärta"

Publicerad: 4 Mars 2018, 08:00
Uppdaterad: 4 Mars 2018, 11:46

Next States vd och grundare Johan Åberg. Foto: Janne Næss

HELGLÄSNING. Barndomens mobbning har visat vägen för Next States vd Johan Åberg – som byggt sin byrå på kärlek, mod och lekfullhet. Snart öppnas dessutom portarna till nya Miamikontoret:" Det har med värmen att göra. Miami är ett härligt ställe", säger han.


Next States vd och grundare Johan Åberg har bland sina runt 8000 följare på Linkedin, gjort sig känd för sina peppande kortfilmer med humoristiska inslag. Bland de senaste alstren finns bland annat en intervju med rallyprofilen Tina Thörner – inspelad i baksätet på en Rolls Royce – om hur man håller världsklass med hjärta, och ett inslag om vikten av kärleksfullt ledarskap på jobbet.

När han beskriver sin egen B2B-byrå på Södermalm går fem ledord som en röd tråd genom verksamheten: mod, kärlek, driv, hälsa/energi och lekfullhet.

Johan Åbergs Next State har funnits sedan 2009, och är ett hybridföretag som fokuserar på säljutveckling och marknadsföring. Byrån, som ligger på Nackagatan, jobbar med utvecklingsorienterade B2B-bolag som har få och större kunder. I nuläget har Next State långvariga partnerskap med 15 företag.

2016 omsatte Johan Åbergs bolag cirka 16,3 miljoner, jämfört med drygt 14 miljoner året innan.

– Vi har en god och solid grund i företaget, och det gör det lättare att ha visioner inför framtiden, säger Johan Åberg, som har två stora projekt i rockärmen. Dels skriver han en bok tillsammans med Christopher Engman, som försäljnings- och marknadschef på Climeon. Boken handlar om hur man man landar en ”mega deal”, det vill säga, en affär i miljardklassen. Boken bygger på egenfinansierad forskning och intervjuer med personer som faktiskt lyckats årstadkomma en affär av ”mega deal”- kaliber.

– Det andra projektet är att vi ska öppna en byrå i Miami, under 2020, säger Johan Åberg.

Varför just Miami?

– Jag vet inte. Det har någonting med värmen att göra, svarar han och skrattar.

Han lägger till:

– Bara därför att Miami är ett härligt ställe. Man ska ha de bästa människorna i sitt bolag – inte bäst som mest prestigedrivna – utan en kombination, sådana som också är härliga att hänga med. Och då är det bra att skapa en kultur som alla gillar. Kan man få åka och jobba en stund på Miamikontoret, så är ju det en sådan sak.

Att Johan Åberg valt att bygga sin egen verksamhet med ”hjärta” som han säger, är ingen slump. Han har fått lära sig den hårda vägen vilka drivkrafter som han vill låta sig styras av.

– Jag hade inte lärt mig att knyta skorna när jag började i första klass, vilket gjorde mig lite nervös. Min mamma menade att det inte gjorde något, eftersom man inte behövde ta av sig skorna i skolan, berättar Johan Åberg, som växte upp i Nacka på åttiotalet.

Det visade sig vara fel, och gjorde att mötet med skolvärlden blev en katastrof. Att han inte kunde knyta sina skor singlade ut honom som hackkyckling, och han föll offer för mobbning under hela sin skoltid.

– Jag grät hela första dagen, och den blev startskottet på en period på åtta år då jag mådde väldigt dåligt. I flera år låg jag och tittade upp i takbjälkarna medan jag funderade på vad meningen med mitt liv var, berättar han.

Fram till att han gick i åttan malde frågan i hans huvud om vad det var för fel på honom. Han menar att hjärnan hittar på svar till slut, när man ställer samma fråga om och om igen. Johan Åberg såg bara fel med sig själv och var blind för allt som kunde tolkas som positiva egenskaper.

Så kom en dag på högstadiet då han fick nog av att må dåligt.

– Jag bestämde mig för att det fick bli ändring. Jag hade fått nog av att ta illa vid mig av människors elakhet. Det sög. Från och med den dagen blev jag i stället omedvetet väldigt driven av bekräftelse, status och prestige.

Johan Åberg nådde ganska snabbt positiva resultat, säger han, med hjälp av sina nyfunna drivkrafter. Bland annat började han ganska tidigt i livet att tjäna pengar. Men det gjorde honom inte ”glad”, som han uttrycker det. Han beskriver hur han hela tiden fokuserade på vad andra tyckte och tänkte om honom.

För tio år sen kom nästa tröskel i 37-åringens liv, och han började igen revidera sina tankar.

– Jag började fundera på vad som egentligen driver och motiverar människor, och kom fram till att det för min del är ganska enkelt. Jag blir motiverad av kärlek, utveckling och att bidra till andra. Det är min livsfilosofi.

Johan Åbergs erfarenheter av mobbning, och vägen bort från den negativa plats som upplevelserna försatte honom på, skapade ett stort intresse hos honom kring hur en människas mentala tillstånd påverkar hennes liv. Och namnet på hans eget bolag –”Next State”– är sprungen ur det intresset.

Hur för man in ett sådant tänk sin verksamhet?

­– Jag vill att samma värderingar ska råda på mitt bolag som hemma vid köksbordet med mina barn. Jag vill inte vara på en arbetsplats där folk gråter för att de mår dåligt. Vi satsar hårt på att hitta jätteduktiga och härliga människor till att jobba här. Det är jätteviktigt för oss, och en nyckel är att försöka attrahera människor som har en värdegrund som liknar vår. Vi kan naturligtvis ryka ihop även här, men vi stannar inte i ett sådant tillstånd och vi jobbar väldigt mycket med feedback, säger Johan Åberg och lägger till:

Jag tror och hoppas på att man kan vara glad, lycklig och peppad och samtidigt vara driven och åstadkomma väldigt bra saker. Men utan prestige.

– Folk som jobbar här säger att det är lite som som i ”Bamse”, säger han och skrattar.

Ni kallar er arbetsmetod för ”partnerkundfilosofin”. Vad innebär det, och hur märks Next States värdegrund i relationen till era kunder?

– Det betyder att kunden ska se sin kund som sin partner, precis som sin respektive, istället för som ett one night stand. Vår forskning kring Megadeal-boken visar tydligt att en stor del av framgångsrika B2B-företag har under 100 kunder som står för över 80 procent av intäkterna. Då finns det tre avgörande prioriteringar i ordning; 1) att skydda och utveckla relationen med befintliga partnerkunder, 2) att uppgradera mindre kunder till partnerkunder, 3) att hitta helt nya kunder med partnerpotential.

– Jag lärde mig tidigt av Magnus Fältman (Fältman och Malmén. reds. anm) att långa kundrelationer är grundprincipen i en byråverksamhet och därför jobbar vi ofta med ägarledda bolag där vi tillsammans med ägarna kan jobba långsiktigt.  

Hur går det för bolaget, fungerar din filosofi ur ett lönsamhetsperspektiv?

­– Emotionela tillstånd är otroligt viktigt i ett bolag, så ja, jag skulle säga att det fungerar. Vi är 17 personer på bolaget idag och kommer att vara 19 när året är slut. När det gäller omsättning och resultat så går det jättebra. Så som budgeten ser ut nu så kommer vi att öka våra intäkter med 20 till 30 procent i år.

Lyckas du med din filosofi, är du glad?

– Ja men det är jag. Nittio procent av tiden i alla fall. Smärta kommer alla ha i livet, jag är ingen supermänniska, men det gäller att fundera på vad som är ens emotionella hem och vad man hela tiden återvänder till för tillstånd.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.