Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Mio och MTV till Another Agency

Publicerad: 29 september 2010, 03:45
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:37

AD&D-avhopparna på Another Agency är nöjda med första halvåret. ”Ekonomiskt har vi inget att oroa oss över”, säger de.


Det var i april som Fredrik Wetterholm, Fredrik Julin och Linus Walhstedt lämnade AD&D för att starta egna byrån Another Agency.

– Gränserna för vad som är reklam, tjänst och produkt suddas ut, inte minst i digitala sammanhang. Vi satsar på att bygga en ny, flexiblare byrå rustad för ett modernare kommunikationstänk, sa Fredrik Julin då om syftet med den nya byrån.

Ett halvår senare är grundarna nöjda med mottagandet på marknaden.

– Det känns som att våra idéer om vad en modern byrå bör göra har hörsammats. Vi har haft fullt upp, även under juli som traditionellt är en lugn period, säger Fredrik Wetterholm.

Ett av de nya uppdragen som Another Agency har kammat hem är möbelkedjan Mio.

– Vi jobbar med deras kommunikationsstrategi och taktik i icke-köpta medier, främst sociala medier och mobila kanaler, säger Fredrik Wetterholm.

Another Agency har än så länge gjort en Facebook-sida och en Iphone-app för Mio.

– Vår utgångspunkt ligger i den vision Mio jobbar utifrån, att inspirera till förnyelse.Detta tar vi fasta på på Facebook där vi skapar en plats där folk kan inspireras kring stil och inredning samt en Iphone-applikation med möjligheten att prova-var-du-vill. Vi ville göra något som ger kundnytta, vilket många appar missar.

Andra nya kunder är MTV Networks där Another Agency kommer att jobba med MTV och Nickelodeon. Byrån jobbar även med Moderna Försäkringar.

Fredrik Wetterholm vill inte dela med sig av några siffror ännu, men säger att det ser bra ut.

– Vi har ingen anledning att vara oroliga över ekonomiska frågor. Vi växer med uppdragen och så småningom vill vi gärna bredda kompetensen inom byrån, men det är inget egenvärde att växa.

Idag består byrån av fyra personer.

– Vi har ett brett nätverk av kreatörer och producenter, som ska bli ännu större. Men så småningom kan det även vara aktuellt att ha den kompetensen internt, säger Fredrik Wetterholm.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev