Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Minskad vinst för Westander

Publicerad: 8 Juli 2015, 04:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:55

Pr-byrån Westander minskar vinsten under årets första halvår. Men slår samtidigt intäktsrekord.


Ämnen i artikeln:

Westander

Westanders rörelseresultat för årets första halvår landar på 2 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 4,1 miljoner kronor under motsvarande period 2014. Minskningen beror på att byrån höjde lönerna med 5 procent vid årsskiftet, samt att byrån nu har 20 procent fler anställda än för ett år sedan.

På Westander arbetar idag 35 personer.

Byråintäkten för det första halvåret ökar marginellt till 18,2 miljoner kronor, vilket är rekord för byrån.

– Vi gläds åt ett nytt intäktsrekord. Prognosen för andra halvåret ser bra ut. Vi hoppas kunna anställa tre–fyra nya konsulter i höstens rekryteringsrunda. Westanders långsiktiga expansionsmål är att bli en av Sveriges största pr-byråer, säger Patrik Westander.

Kan ni ta igen den minskade vinsten?

– Från 1 april höjde vi vårt timpris med 17 procent, till 2 100 kronor exklusive moms. Så vi tror att det finns goda förutsättningar för att nå vårt lönsamhetsmål, som motsvarar en bonus på 100 000 kronor per anställd.

Hur stor omsättningen är redovisar däremot inte Westander.

– Vi ser byråintäkten som det relevanta intäktsmåttet för en pr-byrå. Omsättningen är ett mindre relevant mått, eftersom där ingår vidarefakturering till kunderna som kan variera kraftigt utan något samband med uppdragets omfattning.

Westanders tio största uppdragsgivare står under det första halvåret för 52 procent av byråintäkten.

Företag svarar för 67 procent av byråintäkten, medan intresseorganisationer står för 25 procent och myndigheter för resterande 8 procent.

Medierelationer utgör 81 procent av byråintäkten och lobbying svarar för 19 procent.

LÄS ÄVEN

Intäktsrekord och miljonregn på Westander

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Westander

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.