Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Minskad förlust för Ogilvy

Publicerad: 18 Augusti 2009, 03:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:17

Men reklambyrån kostar fortfarande pengar för ägarna.


Ogilvy Groups försäljning förra året uppgick till 87,0 miljoner kronor. Det är en ökning med 9 procent jämfört med helåret 2007.

Byråintäkten ökade med 1 miljon, från 40,8 till 41,7 miljoner.

2007:s rörelseförlust på 15,4 miljoner har krympt till - 3,4 miljoner. Projektkostnaderna har ökat till drygt 45 miljoner (39) medan personalkostnader sjunkit, från 33 miljoner till drygt 27.

Resultatet på sista raden landade på plus, 4,7 miljoner (-6,2).

Bolaget har också fått ett koncernbidrag från WPP Sweden, på 25 miljoner kronor.

I bokslutet skriver Ogily att man under 2007 och 2008 genomfört ”betydande aktiviteter” för att dra ned på kostnaderna. Som Dagensmedia.se tidigare berättat inkluderar det neddragningar i personalstyrkan.

Ogilvy konstaterar också att 2009 blir ”ett utmanande år” men att nya kundvinster lett till en ”försiktig optimism”.  

Ogilvys dm-byrå Ogilvy One ökade sina intäkter förra året – men lönsamheten försämrades. Omsättningen uppgick till 41,8 miljoner (38,1), byråintäkten till 29,2 (30,2) och rörelseresultatet -6,8 miljoner(-2,1).

Bolgets koncernbidrag från WPP Sweden är 7 miljoner.

”Våra kunders aktivitetsnivåer har minskat och många beslut om investeringar skjuts på framtiden”, skriver representanterna för Ogilvy One i bokslutet, men lägger också till att det finns anledning till optimism:

”En möjlighet i lågkonjunktur är dock att investeringar i relationsmarknadsföring ibland ökar på bekostnad av traditionella medier.  

Ogilvy Group Sweden ägs av Ogilvy Sweden, som i sin tur ägs av WPP.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.