Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Mindshare får nya miljoner från WPP

Publicerad: 6 Juli 2009, 08:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18

Efter ett motigt 2007 har Mindshares lönsamhet förbättrats något.


Då Björn Jutendahl tog över Mindshare kallade han 2007 för "ett dåligt år för Mindshare". Då hade omsättningen sjunkit från 1 miljard till 900 miljoner kronor och resultatet efter finansnettot  gick från en vinst på 8 miljoner till -1,4 miljoner.

– 2008 var relativt bra. Vi förbättrade intäkter och lönsamhet jämfört med året före. 2009 har det första halvåret börjat ännu bättre. Vi går åt rätt håll, säger Björn Jutendahl.

Det går bättre nu än förra året vid samma tid?

– Vi har en budget för 2009 som innebär en ökning både av intäkter och lönsamhet. Den håller vi och det känns fantastiskt i dessa tider.

År 2008 började bättre för WPP-byrån skriver man i bokslutet. Men sedan kom krisen och många större globala kunder drog i handbromsen. Tidigare stod de globala uppdragen för 56 procent av byråns omsättning - vid 2008:s slut var siffran 45 procent. Internationella kundavtal upphandlas ofta från huvudkontoren och blir sällan speciellt lönsamma för svenska byråer, då marknaden - och volymerna - är mindre och kickbacks inte förekommer öppet.

Mindshares intäkter steg med 1 procent jämfört med 2007 och stannade på 915 miljoner kronor. Bolaget redovisar ett rörelseresultat på -1,8 miljoner (-4,5). Resultatet på sista raden uppgick till 2,6 miljoner (888.000).

WPP har enligt bokslutet skjutit till 4,1 miljoner kronor.

Mindshare skriver i bokslutet att den omorganisation som sjösattes vid årsskiftet 2008/2009 ska leda till att parera krisen och möta det förändrade medielandskapet. År 2007 hade företaget 59 anställda. År 2008 var siffran 45.

Hur ser det ut på personalfronten idag?

– Personalstyrkan är intakt. Vi har inte anställt någon men inte heller sagt upp någon. Det finns heller inga planer på att göra det, säger Björn Jutendahl.

En av företagets större kunder, Unilever, inledde nyligen en global pitch. Upphandlingen ska enligt Adweek gälla de flesta marknaderna, inklusive nyckelmarknaderna USA, Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Om Sverige påverkas är för närvarande oklart.

– Jag har hört ryktena, men vet inte mer just nu, säger Björn Jutendahl.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.