”Millenniebuggen fick en hel värld att hålla andan”

2009-12-28 11:25  

Tom Beckman, juryordförande i pr-kategorin, tycker 00-talets mest inflytelserika kampanj var toppstyrd, riktad och kontrollerad.

Dagensmedia.se kommer varje dag att presentera och intervjua en ordförande för en av Guldäggets jurygrupper.

I dag presenteras Tom Beckman, ordförande i pr-juryn.

Tom Beckman är, kreativ chef och partner på Prime pr. Han är utbildad på IHR och har en examen i ekonomi. Tidigare har Tom jobbat som copywriter på byrå med egna kunder.

2009 tycker han var året då reklambyråerna började prata om ”köpt och förtjänad media”.

– Pr verkar ha kommit ut under året, säger han.

Mest utmärkande kampanjmässigt för 00-talet, menar han, att var just själva 00-talet.

– Millenniebuggen fick en hel värld att hålla andan de första skälvande sekunderna, och jag minns inga stortavlor.

Under det gångna decenniet förbjöds rökning på krogen, vilket han tycker att i grunden förändrade vårt sätt att gå ut.

– Inte heller en tung medieinvestering i botten där, säger han om händelsen.

En kampanj som på samma sätt, med nästintill obefintliga medieinvesteringar fick genomslag var munkarna i Burma, som tog till gatorna i en ickevåldsmanifestation.

– De fick hela värden att bära rött.

Men den kampanj som har haft störst inflytande på världen under 00-talet, menar Tom Beckman, att handlade om varken sharing, interaktion eller integration, utan var toppstyrd riktad och kontrollerad.

– 00-talet var decenniet när Kina cementerade sin ekonomiska inriktning, och gjorde en resa som i grunden har förändrat den globala ekonomin, säger han och citerar vad Goldman Sachs Asienchef Kenneth Courtis sade någon gång på mitten av 00-talet:

– En utveckling som i Kina är ett fenomen som bara inträffar en gång per 300-400 år.

Amina Djemili

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt