Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Miljonregn över Icas reklambyrå King

Publicerad: 26 Augusti 2015, 06:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:52

Reklambyrån King, med kunder som Ica och Com Hem, ökade intäkterna och vinsten rejält under 2014.


Ämnen i artikeln:

King

Kings omsättning ökade med 14 procent till 130,3 miljoner kronor, och byråintäkten ökade med 10 procent till 88,2 miljoner kronor.

– Hög aktivitet på alla våra kunder, säger Sunit Mehrotra, vd på King, när han förklarar intäktsökningen för Dagens Media.

Bolaget hade 35 (34) anställda under 2014, och byråintäkten per anställd ökade med 7 procent till 2,5 miljoner kronor.

Under året fick King in bland andra Taxi Stockholm, Rädda Barnen och Polar Music Price som nya kunder.

Byråns rörelseresultat ökade med 44 procent till 27,3 (19) miljoner kronor.

Sunit Mehrotra förklarar den kraftiga resultatförbättringen med att byrån hade ett par lönsamma uppdrag av ”engångskaraktär” som sammanföll under perioden.

King har länge varit en av Sveriges mest lönsamma byråer, med en vinstmarginal på mellan 23 och 31 procent de senaste fyra åren.

– Vi har en väldigt tydlig affärsmodell, långa relationer med anställda och långa kundrelationer. Det ger ett effektivt arbetssätt och hög output, säger Sunit Mehrotra.

Hur avgörande är kunden Ica för ert resultat?

– Alla kunder är viktiga för resultatet. Det viktigaste är att ha en väl sammansatt kundportfölj.

Hur går det för King 2015?

– Mycket bra, dock lägre än 2014 som var ett extraordinärt år.

Kings ägare plockar ut 20,7 miljoner kronor från King Solutions KB:s tidigare moderbolag King Adventures AB.

Byråns nya moderbolag är sedan december 2014 Hollingworth/Mehrotra AB, efter grundarna Sunit Mehrotra och Frank Hollingworth.

Läs om om 108 reklam-, medie- och pr-byråers intäkter och resultat i nya numret av Dagens Media, #13 som utkommer idag. Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

King

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.