Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Miljonförlust för Saatchi & Saatchi

Publicerad: 12 Augusti 2013, 11:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:38

Det blev kraftigt röda siffror när reklambyrån Saatchi & Saatchi redovisade sitt resultat för 2012.


Ämnen i artikeln:

Saatchi Saatchi

Under 2012 omsatte reklambyrån Saatchi & Saatchi 40,1 miljoner kronor, vilket är en minskning från 46,9 miljoner kronor under 2011. Byråintäkten minskade också, från 24,2 miljoner kronor till 20,5 miljoner kronor.

Rörelseresultatet landade på minus 3 miljoner kronor, jämfört med 464 000 kronor föregående år.

– Jag tog över som vd i maj 2012. Då hade vi lite för stor kostym för de projekt vi hade. Sedan minskade vi den. Nu är det högre fart på våra existerande kunder. Dessutom har vi börjat jobba med ett antal nya kunder, säger Saatchi & Saatchis vd Jonas Björlin till Dagens Media.

I verksamhetsberättelsen kan man bland annat läsa att byrån organiserat sig för att möta den starka utvecklingen av kommunikation i digitala och sociala medier som i dag står för cirka 40 procent av byråns intäkter.

– Vi har anställt nya personer för att möta behovet av digital kompetens både kreativt och på produktionssidan.

Vid årsskiftet 2012/2013 hade Saatchi & Saatchi 20 anställda, vilket är två personer färre än ett år tidigare. Trots det ökade kostnaderna för löner och anda ersättningar med drygt 1,1 miljoner kronor.

Av verksamhetsberättelsen att döma är man optimistisk inför framtiden:

"2013 börjar optimistiskt, med nya kunder och ökad orderingång från existerande kunder. Vår bedömning är att vänder mot vinst under 2013" – en uppfattning som Jonas Björlin ställer sig bakom:

Under 2013 ser det galet mycket bättre ut.

Saatchi & Saatchi ägs till 100 procent av ett holdingbolag. Ytterst ägs bolaget av Publicisgruppen som nyligen aviserade att de kommer att gå samman med Omnicom.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

Saatchi Saatchi

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.