Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Microsoft till Dentsu Aegis

Publicerad: 7 Maj 2014, 11:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:39

Dentsu Aegis Network får förtroendet att sköta Microsofts medierådgivning, medieköp och sökmarknadsförning globalt. IPG tappar uppdraget – men blir istället Microsofts partner på reklambyråsidan.


Ämnen i artikeln:

Microsoft

Efter en tre månader lång översyn väljer Microsoft att teckna avtal med Dentsu Aegis Network, vilket innebär att nätverket blir teknikjättens nya globala mediebyråpartner.

IPG tappar därmed uppdraget, men kan trösta sig med att Microsoft samtidigt flyttar reklamuppdraget till IPG, där bland annat McCann Worldgroup ska arbeta med den nya kunden.

De stora förlorarna i affären är WPP och Publicis, som båda tappar uppdrag från Microsoft.

Patrik Gamryd, vd för Dentsu Aegis Network i Sverige, som rymmer Carat och Vizeum, bekräftar för Dagens Media att Microsoft kommer att jobba med nätverket även på den svenska marknaden, men vill i övrigt inte säga något om affären.

Detta innebär att IUM, som jobbar med Microsoft i Sverige, förlorar en stor kund.

Enligt adage.com investerade Microsoft 2,6 miljarder dollar i marknadsföring under det senaste brutna räkenskapsåret, som sträckte sig till juni 2013.

– Vi är glada över att få arbeta med teamen på IPG och Dentsu Aegis. Vi tror att båda nätverken kan hjälpa oss att kommunicera mer strategiskt och effektivt på en snabbt föränderlig marknad, säger Chris Capossela, som nyligen tillträdde som global marknadschef på Microsoft, till adage.com.

Karin Zingmark är marknadschef på Microsoft Sverige. Hon vill inte kommentera affären.

– Det är ännu för tidigt att säga något om detta, säger hon till Dagens Media.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Microsoft

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev