Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

"Medierna tjänar på slopad modell"

Publicerad: 7 Oktober 2010, 07:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:36

Om mediebyråersättningen slopas kommer en halv miljard kronor att försvinna från annonsörerna. De stora vinnarna blir medierna, menar vissa mediebyråer, medan andra kallar det en "icke-fråga".


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerSveriges AnnonsörerAnders EricsonStaffan Slörner

Sveriges Annonsörers vd Anders Ericsons utspel om att slopa mediebyråersättningen väcker förvåning hos en del mediebyråer. OMD:s vd Ola Bergström, som under många år varit engagerad i frågan, säger:

– OMD skulle inte ha något emot att slopa den om resten av världen gjorde likadant. Ungefär hälften av mediebyråkunderna är globala. På de flesta marknaderna världen över är ersättningen 15 procent.

– Antingen måste hela världen förhålla sig till Sverige eller så får Sverige förhålla sig till hela världen, fortsätter han.

Konsekvensen av en slopad mediebyråersättning skulle bli att 500 miljoner kronor, den summa som mediebyråersättningen uppskattas omsätta, skulle försvinna från annonsörernas kassor, menar mediebyråerna.

– Det tror jag inte kommer att gynna Anders Ericsons medlemmar, säger Ola Bergström.

Det är inte heller troligt att medierna sänker sina nettopriser med samma nivå som mediebyråersättningen, enligt byråerna.

– Det skulle ge en dold prisökning för annonsörerna, säger Ola Bergström.

Han fårmedhåll från Johan Eidmann, vd på Bizkit:

– Ersättningen går ju till våra kunder. Det som sker om man tar bort den är att kunderna får höjda priser och medierna skor sig lite mer. Om Sveriges Annonsörer tycker det är bra så är det deras val, oss påverkar det marginellt.

Dessutom öppnar en slopad ersättning för dolda kickbacks mellan medier och byråer, säger Johan Eidmann, även om han tror att risken för kickbacks är liten på den svenska marknaden.

Även Anders Ericson ser risker med ett slopande av mediebyråersättningen:

– Det finns ingen garanti för att medierna kommer att kompensera för kostnadsminskningen, det kan bli en marginalförstärkning som innebär att annonspriserna sticker i väg säger han.

Håkan Gustafsson, nordisk vd på Carat, är inte lika orolig. Han kommer inte gå med på höjda priser för sina kunder, säger han.

– Vi tittar aldrig på bruttoprislistor utan på nettopriset. Om ersättningen försvinner kommer vi se om medierna försöker höja priset vilket vi inte kommer att tillåta. Det blir en förhandling som vilken förhandling som helst, säger han.

Han fortsätter:

– Detta är en ickefråga. Ersättningen har spelat ut sin roll och vi är fullt transparenta med ersättningen.

Anders Ericson förespråkar den gamla modellen för mediebyråersättningen, där medierna betalade en procentsats till de annonsörer som anlitat mediebyrå.

Hans utspel om att slopa den helt grundar sig i tv-kanalernas beslut att dela upp ersättningen, vilket öppnade för att en del av pengarna kunde hamna i mediebyråernas ficka. Mediebyråerna ansåg dock att den ursprungliga modellen missgynnade svenska byråer i globalt upphandlade avtal.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Martin Schori


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev