Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Medierevolutioner, kycklingar och några tack för trogen tjänst

Publicerad: 15 April 2010, 20:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

”Medierevolutionerande”. Så beskriver juryn årets vinnare i Guldäggets yngsta kategori. Dessutom prisades tre unga kreatörer - samt en något äldre.


Titan-priset infördes år 2009 och är ämnat för bidrag som "driver branschen framåt". Inga nomineras i förväg.

Förra året tog Viking Line och Kanal 5 hem kategorin, för tv-serien ”Färjan”.

Även i år går titan-ägget till ett tv-bolag.

Vinnare är SVT Play – och webbyrån Doberman.

”Titan är inte ett Grand Prix. Titan tilldelas inte det Guldäggsbidrag som anses stå över de andra bidragen. Titan tilldelas den aktör som förändrat sin roll på ett sätt som bryter ny mark för hur företag och organisationer kan agera i samhället.

Guldägget 2010 sker i en brytningstid då kommunikation spelar större roll genom att spela mindre roll. Det är en brytningstid då medborgarnas krav och möjlighet till delaktighet ger företag och organisationer mindre möjlighet att prata men större möjlighet att agera. Flygfyren för vår bransch är inte lägre paketet, det är innehållet. I denna brytningstid är det värde som ska premieras. Värde som skapas med utgångspunkt från kärnverksamhet men med en kategorilös horisont. Titan 2010 tilldelas en aktör som genom sitt agerande har förändrat inte bara sin egen kategori, utan ett helt samhälles vanor och preferenser.

Man kan kalla det kommunikativ affärsutveckling. Man kan kalla det globalt normsättande. Man kan kalla det medierevolutionerande. Man kan kalla det SVT Play", skriver juryn i nomineringen.

Hans byrå blev utan guldägg, men Kings kreativa chef Frank Hollingworth fick ändå sola sig i glansen. Detta efter att ha tagit hem årets platinaägg.

Juryns motivering:

"Vi har bland oss här ikväll en påtagligt talangfull Creative Director.En Creative Directors uppgift kan jämföras med en trädgårdsmästares.Han vakar över att jorden är bördig.Att fröna är fertila.Att gödslingen är tillräcklig.Att gallringen är klok.Allt för att säkerställa en god och rik skörd.Inte bara en gång - utan flera år i rad.Perenn, skulle trädgårdsmästaren säga Detta har Frank Hollingworths täppa gett sin omgivning i många år.Till glädje för alla oss som förut undrat över reklamens framtoning.Hurra och välkommen in i Platinakademien, Frank".

Under kvällen delade Komm även ut sitt kycklingstipendium, ett pris till tre lovande förmågor.

Årets pristagare är:

Nina Granath

Du har i din ansökan visat på en ovanligt begåvad, mogen och utvecklad känsla för grafisk design och experimentell typografi. Speciellt i dina examensarbeten visar du en konstnärlig nyfikenhet och ett konceptuellt spännande formspråk utöver det vanliga. Du har dessutom en minutiös känsla för form och material i samklang. Grattis Nina Granath!

Simon Dahlgren StrååtReklamgurun Bill Bernbach sa en gång att ”I vår värld är det inte det goda som segrar över det onda – utan det energiska som övervinner det passiva.” Årets kycklingjury konstaterar unisont att i din värld är det energiska alltid det goda. Oavsett om det utspelar sig i film, foto eller bara i fantasin. Fortsätt så och din energi kommer att förändra världen. Grattis Simon Dahlgren Strååt!

Petter Hernmarck & Erik HögfeldtEngelska arbetarkillar som sjunger, eller snarare skriker ”I want to stand with you on a mountain” på puben räckte egentligen. Redan här var juryn såld. Oavsett kön. Men när ni dessutom love-bombar oss med en rad insiktsfulla, ambitiösa och nydanande kampanjer – ofta kittlande nära det ogenomförbaras gräns – ja då är saken definitivt klar. Grattis Petter Hernmarck & Erik Högfeldt!

Till årets guldskriftsvinnare utsågs copyn Christian Heinig, på Storåkers McCann. Framför allt för sitt arbete med storvinnaren Riksgälden.

"Vi i Guldäggsakademien är absolut inga dåliga forlorare, men det kanns andå som om det saknats några självklara guldskriftsbidrag i år. Vi själva skrev till exempel ett antal mycket val avvagda texter under aret. Texter som verkligen drabbade läsaren. Men de har val myglats bort någonstans. Allt är inte rättvist i världen. Motvilligt är vi ändå helt eniga om att årets Guldskriftsvinnare måste bli Christian Heinig pa Storåkers McCann, for Riksgäldens radiokampanj 'Dåliga forlorare'", srev juryn i motiveringen.

Samtidigt fick Per Leander, kommunikationschef på Radiotjänst, årets Guldäggsplakett.

"Årets mottagare har visat att det lönar sig att involvera sin målgrupp i kommunikationen. Genom att pejla in var målgruppen finns och tala direkt till dem har han fått dem att göra det stora fotarbetet och föra budskapet vidare. Tillsammans med sin byrå har han har visat att smarta kanalval, konsekvens och kreativitet ger stor effekt. Och budskapet ska vara enkelt. I detta fall bara: Tack!" löd motiveringen.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.