Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Medier blåsta på flera miljoner

Publicerad: 10 September 2009, 10:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

En rikstäckande annonskampanj lanserade den kontroversiella annonssajten Bid1234. Fortfarande har medierna inte fått betalt.


Bid1234 skapade mycket uppmärksamhet kring lanseringen av sin auktionssajt med hjälp av kändisar. Dejter med bland andra Pernilla Wahlgren, Katrin Zytomierska och Lulu Carter auktionerades ut.

Dessutom fanns ett samarbete med Barncancerfonden, vilket dock omedelbart bröts av organisationen efter negativ publicitet.

Förutom pr-kampanjen, regisserad i samarbete med pr-byrån Mafioso, gjordes under sommaren en rikstäckande annonskampanj.

Dagens Media kan avslöja att medierna inte har fått ett öre för Bid1234-annonserna.

Men det är inte Bid1234 som är målet för de krav som just nu hopar sig hos kronofogden. Reklambyrån Nordgry, med kontor på Södermalm i Stockholm, bokade Bid1234:s kampanj och sitter nu med ansökningar om betalningsförelägganden på över 3 miljoner riktade mot sig.

Clear Channel är värst drabbat och kräver närmare 1 miljon kronor av byrån.

– Bid1234 körde en ganska stor utomhuskampanj i juni om jag minns rätt. Det sammanfaller väl med övriga mediebolagsaktiviteter, om man säger så, säger Kenneth Ek, finansdirektör på Clear Channel.

Den fem man starka byrån krävs även på hundratusentals kronor av bland andra Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och diverse annonspaket.

Byråns omsättning uppgick till dryga 7 miljoner kronor 2008.

– Nordgry hävdar att de kommer att betala. Som vi ser det har vi levererat vår tjänst och ska ha betalt enligt överenskommelse, och detta får gå den sedvanliga juridiska vägen, säger Kenneth Ek.

Har ni fått någon förklaring från Nordgry till varför det fyra månader senare inte är betalt?

– Vad jag förstår har de svårt att få betalt från sin kund. Jag har inga större kunskaper om Nordgry, men det är förmodligen ett led bakom dem som problemet ligger.

Efter Clear Channel är Norrgruppen Media värst drabbade av de inblandade medierna. De saknar betalning för annonser värda över en halv miljon kronor.

– Vi hade annonser bokade i hela Norrgruppen för Bid1234 via byrån Nordgry. Ekonomiavdelningen har försökt söka Nordgry. Men det går ganska snabbt till inkasso, säger Christina Nilsen, säljledare på Norrgruppen Media, och fortsätter:

– Den säljare som tog in annonserna kollade upp byrån, och bolaget hade funnits registrerat under en lång tid. Vid så pass stora bokningar bör man kanske ta betalt i förskott, men det är lätt att vara efterklok.

Bid1234:s vd Steffan Palm frånsvär sig allt ansvar för det inträffade och tänker inte betala. Han bekräftar att företaget anlitade Nordgry inför lanseringen.

– Ja, så kan man uttrycka det. Det stämmer.

De köpte annonskampanjen för er räkning?

– Det stämmer.

Men Steffan Palm säger att han inte längre äger Bid1234. I utbyte mot en marknadsföringskampanj ska han ha sålt aktierna i bolaget, som är registrerat i Storbritannien, till en grupp investerare.

– Jag, som representant för Bid1234, har betalat för marknadsföringen i form av aktier i det egna bolaget, så har jag uppfattat det.

Vem är investeraren?

– De har bett om att få vara anonyma, jag kan inte gå ut med namnet. I detta fall har företaget Bid1234 inte köpt några annonser själva, utan Nordgry har själva beställt dem. De har haft en ambitiös affärsplan som inte har gått helt enligt plan.

Men någon måste ha givit Nordgry i uppdrag att köpa annonserna?

– Så är det säkert. Men det är inte jag. Jag sålde bolaget mot löfte om att få en marknadsföringskampanj, och det fick jag. Sedan har jag inte varit mer involverad i vilka annonser som har köpts.

Dagens Media har via Steffan Palm givit investerargruppen möjlighet att kommentera situationen.

Nordgrys vd och ägare Björn Frisén har via en medarbetare avbjöt att kommentera de obetalda fakturorna.

Artikeln har tidigare publicerats i Dagens Medias papperstidning.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.