Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Medieköpen upp 5 procent

Publicerad: 15 Maj 2012, 06:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:22

Medieinvesteringarna via mediebyråerna har ökat med 5 procent under årets första fyra månader. Det visar Mediebyråbarometern.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerStaffan SlörnerMediebyråbarometern

Totalt har medieköp för 4,7 miljarder kronor förmedlats via mediebyråerna under januari-april i år.

Bara i april ökade medieinvesteringarna med hela 8 procent till 1,4 miljarder kronor.

De största ökningarna stod sök (+39 procent) och tv (+23 procent) för.

– Trots den fortsatta ekonomiska oron i Europa fortsätter våra medlemmar uppvisa starka tillväxtsiffror. De följer heller inte den övergripande trenden på reklammarknaden, som redovisar en avmattning under det första kvartalet. Vidare kan vi redan nu konstatera att även maj kommer att bli en månad med höga investeringar och hög utförsäljningsgrad vilket med säkerhet kommer att befästa ytterligare tillväxt, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Den stora förloraren är print – ackumulerat för de första fyra månaderna minskade storstadspress, kvällspress och populärpress med cirka 10 procent vardera, och fackpress med 12 procent. Undantaget är landsortspress som har ökat med 1 procent.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.