Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Medieköpen rasade i sommar

Publicerad: 18 Augusti 2009, 06:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:17

Reklamköpen som förmedlats via medlemmarna i Sveriges Mediebyråer fortsatte att minska under sommaren.


I juni förmedlade mediebyråerna reklamköp till ett värde av 769 miljoner kronor. Det motsvarar en tillbakagång på 22 procent jämfört med samma månad 2008. I juli var tappet 26 procent. I reda siffror blir det 115 mijloner kronor.

Hittills i år har branschorganisationens medlemmar förmedlat 1,3 miljarder kronor mindre är vid samma tidpunkt 2008. Nedgången under årets första sju månader ligger på 20 procent.

Staffan Slörner, nytillträdd vd på Sveriges Mediebyråer, säger att det inte finns några tecken på att marknaden skulle återhämta sig till 2008 års nivåer – även om de som kan gasar för att öka sin ”share of voice” för en billig penning.

– Hittills har samtliga månader legat en bra bit under 2008 års nivå och om ingen återhämtning sker under 2009 kommer nedgången totalt att landa på cirka 2,5 miljarder kronor. Men vi får inte glömma att vi jämför botten av en lågkonjunktur med höjden av en högkonjunktur, säger han i ett pressmeddelande.

Samtidigt var 2008 ett rekordår. 2009:s juni-siffror är ”endast” 5 procent lägre än 2007:s.

Precis som tidigare månader i år har printmedierna förlorat andelar i juni. Kvällspressens ras var hela 45 procent, men kategorin återhämtade sig i juli, då segmentet backade 18 procent, alltså betydligt mindre än marknaden i stort.

– Sommarmånaderna är en period då annonsörer oftare väljer kvällspress eftersom det traditionellt sett är en stark mediekategori under semestertiden i Sverige. Det kan förklara varför just kvällspress klarar sig lite bättre än andra i juli. Men generellt bör man tänka på att juli är en månad som kännetecknas av låga investeringar, säger Staffan Slörner i pressutskicket.

Storstadspress, bio, dr och tv är andra kategorier som backar. Tv, som tagit andelar tidigare i år, såg dock en hög tillväxt än normalt förra sommaren i och med fotbolls-EM.

Bättre har det gått för internet, som minskat med 14 procent hittills i år och endast 1 procent i juni. Fackpressen, en stor förlorare under året, backar endast 10 procent i juli. Mediekategorin ”övrigt” ökar också. Där ingår events och medieköp som inte faller inom de andra kategorierna. Men också de tjänster som mediebyråer till allt större del blivit beroende av för att hålla uppe lönsamheten: research, analys och planning.

– Det är ett tecken på att annonsörerna i allt högre grad använder mediebyråernas strategiska kompetens för att optimera de medieinvesteringar som görs, säger Staffan Slörner.

Mediebyråbarometern juni-juli

 

Första halvåret 2009

Mediekategorier som ökar första halvåret:

Övrigt 27 procent

Bio 23 procent

Mediekategorier som minskar:

Kvällspress -40 procent

Fackpress -38 procent

Populärpress -31 procent

Storstadspress -25 procent

Landsortspress -19 procent

DR/Annonsblad -19 procent

Radio -18 procent

Utomhusreklam -18 procent

TV -17 procent

Internet -14 procent

 

Juni 2009

Mediekategorier som ökar i juni 2009:

Övrigt 101 procent

Mediekategorier som minskar:

Kvällspress -45 procent

Bio -39  procent

Fackpress -31 procent

Storstadspress -31 procent

DR/Annonsblad -29 procent

Populärpress -26 procent

Utomhusreklam -23 procent

TV -23 procent

Landsortspress -22 procent

Radio -18 procent

Internet -1 procent

Juli 2009

Mediekategorier som ökar i juli 2009:

Övrigt 8 procent

Mediekategorier som minskar:

Bio -64 procent

DR/Annonsblad -58 procent

Utomhusreklam -43 procent

Populärpress -32 procent

TV -29 procent

Storstadspress -22 procent

Landsortpress -20 procent

Kvällspress -18 procent

Radio -16 procent

Internet -12 procent

Fackpress -10 procent

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.