Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Medieköpen över 1 miljard i augusti

Publicerad: 8 September 2015, 06:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:52

Medieköpen via mediebyråerna landade under augusti på drygt 1 miljard kronor.


Enligt Mediebyråbarometern ökade medieinvesteringarna i augusti med 15 procent, jämfört med augusti förra året.

Men ökningen beror till stor del på att augusti i år hade en faktureringsdag mer än augusti 2014.

Internet står för den största ökningen i augusti och växer med 33,7 procent. Därefter följer tv, som ökar med 25,9 procent, och utomhus på 25,3 procent.

Bio minskar med hela 57,2 procent, medan fackpress backar med 31,3 procent. Sök minskar med 27,6 procent.

De totala medieinvesteringarna har i år ökat med 2,1 procent.

– De kraftiga ökningarna för tv och utomhus/trafikreklam är med stor sannolikhet rena periodiseringseffekter. Ökningarna på cirka 25 procent går helt i linje med ökningen av antalet måndagar i månaden, som också är plus 25 procent. Internet ökar mer än marknaden, vilket också är i linje med tidigare månader. Så trots att jämförelsetalen med augusti 2014 är stora, är augusti 2015 en odramatisk månad som följer tidigare mönster, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.