Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Medieköpen ner 4 procent

Publicerad: 14 januari 2014, 07:10
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:51

Totalt blev det en nedgång på 4 procent för medieinvesteringarna via Sveriges Mediebyråer under 2013.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Mediebyråer

Det är tack vare en uppgång under december som tappet för medieinvesteringarna bromsas upp något. Under december ökade medieköpen med nästan 5 procent till totalt 963 miljoner kronor.

Ökningen drivs framför allt av internetkategorin där investeringarna ökade med hela 32 procent i december. Bio ökade med 19 procent, sök med 17 procent och utomhus med 11 procent.

Sett till helåret landar medieinvesteringarna på 12,7 miljarder kronor.

– Totalt ökar digitala medier med 19 procent för 2013 vilket ger dem en andel av de totala investeringarna på 20 procent jämfört med 16 procent för 2012. Detta är en trend vi kommer se även 2014. Även TV avslutar året med två starka månader även om december förmodligen färgas av positiva kalendereffekter jämfört med 2012. Det gör att helåret för TV summerar med en total nedgång om lite drygt 2 procent, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Dagspress har det dock fortfarande tungt och backar även i december.

– Ser man till print så backar kategorin mindre än trenden för året så indirekt gör de också en bättre månad. Dagspress backar drygt 15 procent i december jämfört nästan 19 procent för helåret och mediekategorin populärpress är upp nästan 4 procent jämfört med minus 10 procent för helåret. Men även om man kan läsa in lite positivt i decembers statistik så ser substitutionen till digitala medier ut att fortsätta, säger Mikael Ekelöf, mediechef på Vivaki Sweden, i pressmeddelandet.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Mediebyråer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev