Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Medieköpen backar i mars

Publicerad: 12 april 2016, 07:08
Uppdaterad: 12 april 2016, 07:08

Medieinvesteringarna backar kraftigt under mars.

Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

MN

Madeleine Nilsson

madeleine@dagensmedia.se


Medieinvesteringarna via Sveriges Mediebyråers medlemmar minskar med hela 22,8 procent i mars, jämfört med motsvarande period 2015.

Samtliga mediekategorier tappar intäkter, vilket bland annat beror på kalendereffekter då mars i år hade en faktureringsdag mer än mars förra året.

Totalt har medieinvesteringarna backat med 3 procent i år, visar Mediebyråbarometern.

– En förklaring till att medieinvesteringarna backar är sökvolymer och programmatic, som hos vissa byråer sköts i separata bolag. Ytterligare en förklaring kan vara att kategorin internet, som är den snabbast växande, i vissa fall inte går via den svenska mediebyrån. Delar av de programmatiska köpen på den svenska marknaden sköts internationellt och köpen genomförs från internationella mediebyråhubbar, och registreras därför inte som svenska köp. Nedgången under årets första tre månader är inte en signal om lägre volymer, utan snarare en signal om en strukturell förändring på mediebyråmarknaden, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev