Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Medieköpen backar i mars

Publicerad: 12 April 2016, 07:08
Uppdaterad: 12 April 2016, 07:08

Medieinvesteringarna backar kraftigt under mars.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Medieinvesteringarna via Sveriges Mediebyråers medlemmar minskar med hela 22,8 procent i mars, jämfört med motsvarande period 2015.

Samtliga mediekategorier tappar intäkter, vilket bland annat beror på kalendereffekter då mars i år hade en faktureringsdag mer än mars förra året.

Totalt har medieinvesteringarna backat med 3 procent i år, visar Mediebyråbarometern.

– En förklaring till att medieinvesteringarna backar är sökvolymer och programmatic, som hos vissa byråer sköts i separata bolag. Ytterligare en förklaring kan vara att kategorin internet, som är den snabbast växande, i vissa fall inte går via den svenska mediebyrån. Delar av de programmatiska köpen på den svenska marknaden sköts internationellt och köpen genomförs från internationella mediebyråhubbar, och registreras därför inte som svenska köp. Nedgången under årets första tre månader är inte en signal om lägre volymer, utan snarare en signal om en strukturell förändring på mediebyråmarknaden, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.