Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Medieinvesteringarna starkt uppåt i november

Publicerad: 9 December 2014, 07:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:19

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråer, växte med 4,5 procent under november. Men tv fortsätter att tappa.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Mediebyråer

Hittills i år har medieinvesteringarna vuxit med 2,9 procent, jämfört med samma period föregående år. Under november månad var tillväxten betydligt starkare: 4,5 procent. Totalt förmedlades medieinvesteringar på drygt 1,2 miljarder kronor.

– Låga räntor ger högre konsumtionskraft och en gynnsam konjunktur gör att reklamköpen ökar. November visar ingen avvikelse mot de trender vi hittills har sett under 2014. Tvärtom förstärks trenderna, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Internet bidrar mest till ökningen. Internet har ökat med drygt 75 miljoner kronor eller 37 procent jämfört med samma månad i fjol.

Utomhus ökar med 49 procent och radio växer med drygt 20 procent. Tv däremot, som är den största kategorin, fortsätter att tappa: 5 procent. Likaså print, med undantag för landsortspress.

– Trenden nedåt för print fortsätter. Landsortspressen klarar sig dock bäst och summerar årets fösta elva månader kring nollstrecket, medan kvällpressen och populärpressen har ett riktigt tungt år, ner 16 respektive 18 procent ackumulerat, säger Jochum Forsell, vice vd på IUM, i pressmeddelandet.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Sveriges Mediebyråer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev