Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Medieinvesteringarna backar

Publicerad: 13 December 2011, 07:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:47

Medieinvesteringarna via mediebyråerna backade med 8,9 procent i november jämfört med november 2010. Det visar Mediebyråbarometern.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerStaffan SlörnerMediebyråbarometern

Allra mest tappade tv som backade med 18,6 procent. En förklaring, enligt ett pressmeddelande, är att november hade fyra måndagar jämfört med november 2010 som hade fem måndagar, vilket ger en periodiseringseffekt då flertalet faktureringar sker på måndagar. Dessutom var november 2010 en mycket stark månad jämfört med året innan.

Dessutom tappade utomhus (-13 procent), dagspress storstad (-7,9 procent), populärpress (-3,3 procent), fackpress (-2,7 procent) och radio (-2,7 procent).

Bio och sök stod för de största ökningarna på 20,3 respektive 10,6 procent.

Totalt förmedlades medier för 1,32 miljarder kronor via Sveriges Mediebyråers medlemmar under november.

– Trots att november månad rent procentuellt jämfört med 2010 haft en negativ utveckling så är utvecklingen denna månad den näst starkaste sedan vi började mäta. Dessutom kan vi redan nu konstatera att vi passerat ”all time high” i årsinvesteringar trots att det är en månad kvar på året. Den negativa utvecklingen för denna enskilda månad kan dels bero på en periodiseringsfråga men även vara en konsekvens av det ekonomiska klimatet, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i pressmeddelandet.

Trots tappet i november är den totala ökningen under året 9,2 procent hittills.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.