Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Mediebyråerna till attack mot Ebiquity: "Vem ska granska auditörerna?"

Publicerad: 17 Februari 2011, 07:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

Ebiquity, auditföretaget med kopplingar till Sveriges Annonsörer, är återigen i hetluften.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Auditföretaget Ebiquity (tidigare Media Path) var kontroversiellt redan vid starten 2008, på grund av sina starka kopplingar till Sveriges Annonsörer.

När bolaget nu byter namn och får möjlighet att koppla på en rad nya tjänster väcker det återigen förvåning i branschen.

Flera mediebyråchefer är märkbart irriterade när Dagens Media talar med dem.

– Jag tycker det känns jättekonstigt, och jag tror att annonsörerna kommer att reagera på detta, säger en av cheferna.

Irritationen bygger på att man befarar att Ebiquity kommer få en allt större roll i annonsörernas medieval – och därmed gå i direkt konkurrens med mediebyråerna.

Dessutom kommer Ebiquity på sikt kunna erbjuda flera nya roi-tjänster, tjänster som liknar de som många mediebyråer erbjuder i dag. Att Ebiquity samtidigt är knutet till Sveriges Annonsörer snedvrider den konkurrensen, menar byråchefer.

– Man kan snart börja fråga sig vilka som ska auditera auditörerna? Jag tror att trycket på att även de måste bli transparenta kommer att öka väsentligt, säger Daniel Collin, vd på MEC.

En stor del av auditföretagens verksamhet går ut på att agera rådgivare i mediebyråpitcher. Därmed sitter man på en mäktig position – och många  mediebyråer drar sig för att gå i öppen klinch med auditörerna.

Inofficiellt är man betydligt mer frispråkig.

– Revisorer som Deloitte tillhandahåller väl inte bokföringstjänster också? Så blir det här, Ebiquity kommer att erbjuda bokföring, men också revisionen av bokföring? Det är väl bara i mediebranschen man kan komma undan med sådant, säger chefen för en av Sveriges största byråer.

Johan Eidmann ställer sig frågande till Sveriges Annonsörers agenda.

– De har länge drivit tesen att mediebyråerna bara försöker lura deras kunder.

Ebba Horn, vd på Ebiquity, säger att hon till viss del förstår oron.

– Om våra roi-tjänster blir en stor produkt, så ja. men det handlar ju om att erbjuda de bästa produkterna på en fri marknad, säger hon.

Enligt Ebba Horn ska Ebiquity inte heller jobba med medierådgivning eller rekommendationer. Istället tror hon att mediebyråernas oro grundar sig i ett allmänt missnöje med auditörer.

– Jag tror att man ogillar att det finns en auditör överhuvudtaget, ingen gillar att bli reviderad, säger hon.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.