Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Mediebyråerna tappar mark

Publicerad: 13 April 2010, 12:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:55

Mediebyråerna tappar andelar mot marknaden i stort. ”2009 är ett speciellt år att jämföra mot”, säger Zeniths vd Victoria Huusko.


Under 2009 omsatte mediemarknaden 28,2 miljarder kronor. Utrymme för 10,3 miljarder, alltså 36,5 procent, förmedlades av Sveriges Mediebyråers medlemmar.

År 2008 var siffran 38,1 procent – upp från 37,0 procent året före. Reklamköpen via mediebyråer föll samtidigt med 17 procent 2009 - samma siffra för reklamköpen i stort var 12,8 procent.

Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer, tror att nedgången beror på att det framför allt är de stora annonsörerna som dragit ned på sina budgetar.

– Och de anlitar ju i princip alltid mediebyrå medan många små kanske inte gör det, även om vi fått in fler mindre kunder förra året, säger han.

Victoria Huusko, vd på Zenith, är inne på samma spår.

– De flesta mediebyråerna arbetar med internationellt och nationellt stora kunder som drabbades hårdast av konjunkturen förra året och drog ner sina medieinvesteringar, säger hon.

Daniel Eriksson, vd för OMG, som äger mediebyråerna PHD och OMD, tror att det handlar om en tillfällig svacka.

– Jag skulle snarare kalla det för en periodisering vilket innebär att under 2010 kommer mediebyråerna andelsmässigt vara tillbaka och över 38 procent och kommer även fortsättningsvis att öka, säger han.  

En anledning till att mediebyråerna tappar mark kan vara att de har svårt att fånga upp nätinvesteringarna. Medan nettoinvesteringarna för internet, enligt IRM, ökade med 2,7 procent 2009 minskade investeringarna via mediebyråer med 12 procent. Samtidigt har webbens andel av mediekakan ökat från 12,8 till 17,8 procent, medan investeringarna via mediebyråer endast gått från 10,3 till 11,5 procent.

Men mediebyråcheferna delar inte den bilden. Istället ser de nätet som en stor möjlighet.

– Jag skulle säga att det är en stor möjlighet för oss mediebyråer att ta ytterligare mark. Generellt så är mediebyråerna duktiga på webben, säger Victoria Huusko.

Ragnar Tingström, delägare i Scream, fyller i:

– Det är en affärsmöjlighet för oss, vi har ju till exempel dragningar om sociala medier. Ju mer komplicerat medielandskapet desto större anledning att anlita mediebyrå, säger han.

En tredjedel av webbinvesteringarna går i dag till sök, en kanal som kunderna ofta köper själva. Men Ragnar Tingström tror att det beteendet snart ändras.

– Trenden är att kunderna nu märker att dom inte mäktar med detta, så här kommer vi öka, säger han.

Mediekakan, enligt IRM (tkr)

2009: 28 281

2008: 32 331

2007: 31 826

 

Mediebyråbarometern, enligt Sveriges Mediebyråer (tkr)

2009:10 320

2008: 12 324

2007: 11 771

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.