Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Mediebyråerna om krisen

Mediebyråerna märker av krisen. Kunderna är ängsliga, men byråerna själva är inte oroliga för sin verksamhet.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Publicerad: 27 September 2011, 05:53
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:56

Ämnen i artikeln:

IUMMediaedge CIABizkitCarat

När mediebyråcheferna gick på semester gjorde man det i en brinnande högkonjunktur. När de kom tillbaka var förutsättningarna radikalt annorlunda.

– Hösten blir nog betydligt sämre än vad vi trodde för bara två månader sedan. Men jag är hoppfull att det blir kortvarigt, säger Johan Eidmann, vd på Bizkit.

Den finansiella oron i Sverige gör mediebyråernas kunder ängsliga, även om de inte drar ner på sina medieinvesteringar. Det säger de fyra mediebyråer som dagensmedia.se. har talat med.

– Det man märker är att alla går och undrar och är beredda att agera snabbt. Det märks inte i agerande eller konsekvens, men i hur man pratar, där finns det en oro, säger Daniel Collin, vd på MEC.

Trots denna avvaktande inställning finns det mycket annat som påverkar investeringarna just nu.

– Många sitter fast i årskontrakt. Då måste de köra på, även om de skulle vilja ta det lite lugnare, säger Johan Eidmann.

Att dra ned bara för att det blir lite sämre konjunktur är inte ett alternativ för alla annonsörer.

–Det är klart att det pågår diskussioner. Men för många kunder så är du inte en aktör på marknaden om du inte syns, säger Amanda Koutra, vd på Carat.

Urban Hilding, vd på IUM:

– Generellt just nu så fullföljer alla det de planerat. Men det är ett avvaktande läge, det är ju också en viktig period för många, för detaljhandeln så är ju det här deras viktigaste period.

Prognoserna för hösten ser mörka ut och Johan Eidmann tror att fjärde kvartalet kommer att visa negativa siffror jämfört med samma period förra året. Han tror dock att återhämtningen kommer att bli ganska snabb.

Även Daniel Collin tror att krisen kommer att svänga snabbt, och att det kommer att stabilisera sig redan till början av nästa år. Han tror dock att byråerna behöver förbereda sig på att detta kommer att upprepas.

– Man kanske ska börja se det här som ett normaltillstånd för 10 år framåt. Man måste vara beredd på snabba svängningar. Ser man det så så är det kanske lättare förhålla sig till, och ger inte samma kriskänsla, säger han.

Urban Hilding säger att allt beror på hur krisen utvecklas sig i resten av Europa.

– Klart att det kan få verkningar. Sverige är ett litet land. Men det är inget vi ser just nu, vi har ändå en sund ekonomi i Sverige, säger han.

Byråerna själva tänker dock inte justera ner sina prognoser för året och den gängse åsikten är att det bästa för kunderna är att fortsätta satsa på medieköp som vanligt.

– Det bästa är nog att sitta fint i båten och köra på som man tänkt sig. Läget är ändå ganska stabilt i Sverige. Egentligen skulle jag vilja rekommendera att ösa på. Det är en chans att göra sin röst hörd när konkurrenterna håller tillbaks. Det vore smartast, säger Johan Eidmann.

Ämnen i artikeln:

IUMMediaedge CIABizkitCarat

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.