Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Mediebyråerna får nya kunder

Publicerad: 11 April 2014, 14:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:41

Digitalbyrån Digitas medarbetare är nu helt integrerade i mediebyrån Starcom. Det bredare erbjudandet har resulterat i flera nya kunder.


– Nu har vi både specialister och kreatörer i alla kundteam, säger Jonas Dahlquist, vd på Starcom.

Digitas har formellt sett varit en del av Vivaki, tillsammans med Starcom och Zenith, sedan 2009.

Digitalbyråns medarbetare är nu en del av Starcom.

Att ha både mediespecialister och kreatörer i teamen är kunddrivet, berättar Jonas Dahlquist. Dessutom innebär det att den traditionella mediebyrån också kan erbjuda content på ett annat sätt än tidigare inom exempelvis sociala medier, förtjänade och egna kanaler.

– Men det betyder inte att vi kommer att konkurrera med reklambyråerna. Däremot kan vi jobba med att ta kampanjerna vidare till kundernas egna kanaler och sociala medier. Detta i kombination med vår expansion inom performance marketing rimmar väl med många uppdragsgivares behov.

Starcom har det senaste kvartalet bland annat inlett ett samarbete med Jonas Dahlquists tidigare arbetsgivare Eniro.

– Eniro har ett behov av att hela tiden påminna människor om att söka hos dem och går från ett klassiskt kampanjagerande till ett ”always-on”-drivet marknads­arbete, där digital analys är vägledande.

Starcom har också vunnit Statoil från IUM – i en pitch som drevs från Norge – men även fått in uppdrag för kunder som Villa­ägarna, Bokadirekt, Refunder och cykelhjälmen Hövding.

Jonas Dahlquist tror på tillväxt för byrån i år.

– Det blir en kombination av att växa med våra befintliga kunder och att ta in nya kunder tack vare vårt bredare erbjudande.

Hur skulle du säga att mediebyråbranschen mår nu?

– Jag tycker att den mår ganska bra. Det finns en viss försiktighet fortfarande, men samtidigt en större nyfikenhet. Man har ju i 15 år pratat om konverteringen till digitala medier, men nu sker det verkligen. Så det är ett roligt klimat att arbeta i.

Förra året var ett svagt år för mediebyråbranschen då annonsörernas medieköp minskade med 4 procent till närmare 13 miljarder kronor jämfört med 2012, enligt Mediebyråbarometern.

Men under januari och februari i år har läget förbättrats och investeringarna via mediebyråerna har ökat med 1 procent, jämfört med motsvarande månader 2013.

– Det känns som om marknaden är lite mer på gång i år än förra året vid den här tiden. Byråerna har mycket att göra och bland annat radio och tv har ett högt tryck, så jag tror att det kommer att se ännu bättre ut i mars och framför allt i april, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer.

April är traditionellt sett en månad med höga volymer, medan januari och februari står för en mindre del av medieinvesteringarna.

– Kommunikation är mer effektivt vissa månader beroende på cykler i privatkonsumtionen. April är en sådan månad då många annonsörer är aktiva.

Dessutom har mediebyråbranschen som helhet en positiv kundtillströmning, berättar Staffa­n Slörner.

– Insteget har krympt med åren. I dag behöver man inte vara en särskilt stor kund för att det ska vara värt att ha en mediebyrå.

Det kan Christian Forsman, vd på TBS, instämma i.

– Behovet av våra tjänster bara ökar, i synnerhet på den digitala sidan, när mediemarknaden blir mer komplex, säger han.

Med nio nya kunder i bagaget de senaste månaderna ser 2014 ljust ut för byrån. Förra året omsatte TBS 230 miljoner kronor, en ökning på 7 procent jämfört med 2012. Byråintäkten växte samtidigt med 15 procent till 13,5 miljoner kronor.

Vinsten minskade dock med 51 procent till 850 000 kronor. Det beror på att kunder i Göteborg drog ner, vilket gjorde att kontoret tappade 20 procent av volymen. Dessutom valde TBS att investera ytterligare i Malmö.

Kostnader som Stockholmskontoret fick bära.

I år förväntar sig Christian Forsman ett nollresultat i Malmö och en vinst i Göteborg.

– 2014 ser väldigt bra ut och vi kommer att växa med befintliga kunder. Jag tror att vi totalt sett kan närma oss volymer på 300 miljoner kronor.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.