Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Mediebyråchef blir vd på Adstream

Ian Wikström blir nordisk chef på teknikbolaget Adstream. Han lämnar därmed Mediacompany, där han var mediechef och projektledare.


Publicerad 2011-09-30 11:00
Uppdaterad 2015-12-06 14:56

Ämnen i artikeln:

Group M

Dela artikeln:

– Utmaningen att få starta upp ett kontor och en verksamhet för ett globalt företag inom den industri jag varit verksam inom i 16 år är fantastiskt, säger Ian Wikström till dagensmedia.se.

Målet är att utmana Adtoox om att leverera reklamfilmer digitalt till tv-kanalerna. Hittills har Adtoox haft exklusivitet på den tjänsten.

– Vissa har kallat det för monopol, säger Ian Wikström.

Marknaden är nu mogen för fler aktörer, hoppas han.

– Det är väl naturligt att ha fler än en aktör, så är det ju på alla marknader och det gagnar alla.

Han ska nu bygga upp ett Stockholmskontor och hoppas vara igång och bearbeta kunder och leverantörer inom kort. På sikt hoppas han även kunna rekrytera ett antal säljare.

– Vi har ju även andra produkter, som print, radio- och onlineannonsering där vi också jobbar med digital överföring och kvalitetssäkring av det, säger Ian Wikström.

Adstream jobbar med kunder som P&G, Nokia och Colgate på den svenska marknaden.

Beskedet om att Ian Wikström lämnar Mediacompany kommer någon månad efter att Group M berättade att man avsåg att slå ihop sina mediebyråer Mediacompany och Promedia. 

– Det här beslutet tog jag dock innan jag visste om att de skulle slås ihop. Mediacompany är en fantastisk byrå, säger Ian Wikström.

Anette Olsson-Tengvall, som hade tjänsten som Adstream-vd tidigare, blir istället försäljningschef.

– Hon är jätteviktig för oss, säger Ian Wikström.

Martin Schori

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.