Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Mediebyråbarometern: Reklamköpen ökade 18 procent 2010

Publicerad: 18 Januari 2011, 07:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:25

Medieinvesteringarna som förmedlades via Sveriges Mediebyråers medlemmar ökade med 18 procent 2010 jämfört med året före. Tv och internet var drivande.


Totalt investerades 12,1 miljarder kronor i mediemarknaden genom byråerna förra året.

Internet och den överhettade tv-marknaden har varit motorn i ökningen. Även bio, sök, kvällspress, landsortspress och utomhus tar andelar - och ökar mer än genomsnittet.

Sämre gick populärpress och fackpress och radio - den senare ökade endast med 5,1 procent jämfört med krisåret 2009, som dock var hyfsat bra för radion. Den enda kategori som minskat under året är direktmarknadsföring och kategorin "övrigt".

I december månad ökade reklamköpen med 16,9 procent, och månaden var alltså något svagare än året i stort.

–  December månad innebar inga direkta överraskningar utan befäste bara trenden vi sett under hösten. På tv-marknaden har det i princip varit utsålt sedan i maj. Trots den situationen har kategorin tv en ökning om 23,5 procent, vilket hade kunnat vara än större om det funnits mer utrymme att sälja, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Mediebyråbarometern december.

Mediekategorier som ökar i december 2010:

Bio                                     65 procent

Internet                             52 procent

Fackpress                       24 procent

TV                                      23 procent

Landsortspress             19 procent

Sök                                   16 procent

Populärpress                 12 procent

Storstadspress                6 procent

Kvällspress                       6 procent

Utomhus/Trafikreklam    6 procent

Radio                                  5 procent

DR/Annonsblad                2 procent

Mediekategorier som minskat i december 2010:

Övrigt                              -25 procent

 

Mediekategorier som ökat under 2010:

Sök                                     30 procent

Internet                              28 procent

Bio                                      27 procent

Kvällspress                      26 procent

TV                                       24 procent

Landsortspress              21 procent

Utomhus/Trafikreklam   19 procent

Storstadspress               13 procent

Populärpress                  12 procent

Fackpress                          9 procent

Radio                                   5 procent

Mediekategorier som minskat under 2010:

DR/Annonsblad              -6 procent

Övrigt                              -33 procent

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.