Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Mediebyråbarmetern: bottennapp för dagspress

Publicerad: 15 Januari 2013, 07:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:59

Medieinvesteringarna via Sveriges Mediebyråer backade med nästan 10 procent i december. Totalt landade medieköpen på 13,2 miljarder kronor för helåret 2012.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerStaffan SlörnerMediebyråbarometern

Sett till helåret blev det en nedgång på drygt 2 procent, enligt Mediebyråbarometern. Framför allt är det samtliga printmedier som backar, men även utomhus (-10,4 procent) och radio (-15,1 procent).

Medieinvesteringarna i december landade på 912 miljoner kronor, ett tapp på 10 procent jämfört med december 2011.

Det är endast tv och sök som inte backar i december, utan medierna ökar med 16 respektive 22 procent. Både landsortpress och kvällspress får se sina annonsvolymer minska med över 30 procent jämfört med samma månad föregående år.

– När vi blickar tillbaka på helåret 2012 blev medieinvesteringarna något svagare än för 2011, vilket ändå känns positivt givet den svagare ekonomiska konjunkturen samt de strukturella förändringar vi poängterat tidigare med krympande annonsvolymer i tryckt media och växande volymer för tv och digitala medier. Det är en trend som vi med all sannolikhet kommer att få se även 2013, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Han fortsätter:

– Mediekategorin tv avslutar året starkt och stärker sin ställning som annonsmedium ytterligare med ett rekordstarkt år och via våra medlemmar förmedlas nästan 5,4 miljarder kronor till just det mediet. Totalt summeras tv-investeringarna till en ökning på strax under 5 procent, vilket är en stark utveckling på en totalmarknad som backar.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.