Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Mediacoms vd Linus Hjoberg kliver av – flyttar till Nya Zeeland

Linus Hjoberg, vd på Mediacom i Sverige, ska flytta till Nya Zeeland.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Publicerad: 11 December 2014, 09:29
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:19

Ämnen i artikeln:

Mediacom

Linus Hjoberg har varit vd på Mediacom sedan våren 2003. Nu har han bestämt sig för att kliva av, kan Dagens Media berätta.

– Min fru är från Nya Zeeland och hennes föräldrar bor där, så vi har bestämt oss för att flytta dit, säger Linus Hjoberg till Dagens Media.

Han förklarar att det känns bekymmersfritt att lämna över styrningen av byrån till den övriga ledningsgruppen, däribland vice vd:n Marie Melin.

– Jag har varit vd på Mediacom i nästan 12 år, och har jobbat länge med ledningen som består av otroligt duktiga människor.

Svenska Mediacom har tre år i rad fått bäst betyg av kunderna i Mediacoms globala kundundersökningar.

– Jag känner att vi har en stark bas att stå på och därför känns det inte så fel att sluta.

Linus Hjoberg stannar dock kvar inom WPP-nätverket, och ser fram emot nya utmaningar på Mediacom i Nya Zeeland. Exakt vad han ska göra är ännu inte klart.

– Sverige ligger i framkant inom kommunikation och digitalt. Jag hoppas att jag kan ta med mig kunskap till Nya Zeeland och samtidigt lära mig mycket nytt.

Linus Hjoberg lämnar inte Sverige förrän under hösten nästa år. Han ska fortsätta som vd på Mediacom fram till dess att en efterträdare är rekryterad.

– Förhoppningsvis har vi en ny kandidat klar i februari eller mars, säger Linus Hjoberg, som själv jobbar med rekryteringen ihop med en headhuntingfirma.

Mediacom är en av Sveriges största mediebyråer och omsätter nästan 1,2 miljarder kronor i Stockholm och Göteborg.

Byrån har nyligen genomfört en omorganisation som syftar till att rusta företaget i linje med de stora förändringar som just nu pågår på mediemarknaden.

– Vi har lanserat en ny modell för att hantera allt det nya som händer. Den har precis implementerats och visst känns det lite tråkigt att inte få vara med på den resan. Vi står inför en spännande framtid.

Vice vd:n Marie Melin slår fast att Mediacom arbetar mycket aktivt för att stärka medarbetarnas trivsel på företaget. Det är en kultur som den nya vd:n måste förvalta.

– Det blir allt mer viktigt att kunna ta hand om de interna entreprenörerna, säger hon, och fortsätter:

– Det måste hela tiden finnas möjligheter att utvecklas så att man inte blir fast i det traditionella. Därför är det extremt viktigt att lyssna på medarbetarna och förstå hur man kan utveckla affären.

Ämnen i artikeln:

Mediacom

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.