Mediacom tappade en kvarts miljard

Mediebyrån Mediacom tappade över 250 miljoner kronor i omsättning under 2013.

Group M-byråns nettoomsättning uppgick till 978 miljoner kronor under året, vilket kan jämföras med 1,23 miljarder under 2012.

Intäkterna minus posten "mediainköp" låg dock kvar på samma nivå som föregående år, 91,2 miljoner kronor.

Rörelseresultatet backade till 7,8 (10,4) miljoner kronor.

Medelantalet anställda minskade till 67 (69), men personalkostnaderna ökade med 2 miljoner kronor till 52,5 miljoner.

Mediacom skriver i bokslutet att byrån ser ljust på framtiden, eftersom den har fortsatt att knyta till sig "de absolut bästa personerna på marknaden", samt har fått "flera nya stora uppdrag".

Mediacom var under 2012 Sveriges femte största mediebyrå efter Vivaki (Starcom, Digitas och Zenith), Omnicom (OMD och PHD), Carat och MEC.

LÄS OCKSÅ:

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

Publicerad 2014-06-25 11.45Uppdaterad 2015-12-06 12.34

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: